[b]Czy poczta może odmówić adresatowi skserowania i wydania kopii "zwrotki", tzw. potwierdzenia odbioru listu poleconego, podczas odbioru tego listu na poczcie? Jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna odmowy? [/b]
Przepisy pocztowe nie odpowiadają na pytanie czytelnika, czy poczta może odmówić wydania ksero potwierdzenia odbioru listu poleconego. Natomiast ze stanowiska Poczty Polskiej wynika, że [b]usługa potwierdzenia odbioru została przeznaczona wyłącznie dla nadawcy przesyłki[/b].
Zasady świadczenia powszechnych usług pocztowych określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171977]rozporządzenie ministra infrastruktury z 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych[/link]. Natomiast w opisanej przez czytelnika sytuacji stosuje się również wewnętrzny regulamin Poczty Polskiej (zgodnie z art. 49 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9D5EDB3E4AB2A0903B5B6498A49D261A?id=287685]ustawy prawo pocztowe[/link]).
Zdaniem Poczty Polskiej prawo do żądania ksero potwierdzenia nadania ma nadawca. To on zawiera umowę z pocztą i jest jej stroną (patrz. ramka niżej).
Paragraf 27 regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej pozostawia jednak małą furtkę. Stanowi on, że pracownicy placówek pocztowych [b]udzielają nadawcom i adresatom przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych informacji wynikających z prowadzonej dokumentacji pocztowej.[/b] Informacje, te udzielane są [b]ustnie lub na piśmie[/b], po udokumentowaniu uprawnień żądającego przez okres 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki lub przekazu pocztowego.