Student tylko z doświadczeniem

Tylko jednolite, pięcioletnie studia powinny uprawniać do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego – twierdzą posłowie. Resort nauki ma inne zdanie.

Publikacja: 21.02.2014 08:41

Obecnie kształcenie w zakresie analityki medycznej może się odbywać na jednolitych studiach magister

Obecnie kształcenie w zakresie analityki medycznej może się odbywać na jednolitych studiach magisterskich, na studiach pierwszego lub na studiach drugiego stopnia (licencjackich lub magisterskich)

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, którym zajmuje się obecnie Sejm, wprowadza przepis, że na studia o specjalizacji diagnosty laboratoryjnego, licencjackie lub magisterskie będą mogły dostać się osoby, które mają co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy w laboratorium. Jeśli udowodnią przed uczelnianą komisją, że mają pożądaną wiedzę z określonych dziedzin, komisja może zwolnić je z niektórych egzaminów.

– O tym, czy dana osoba ma potrzebną wiedzę i doświadczenie, by kształcić się na diagnostyka, zdecyduje uczelnia – tłumaczy prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Zdaniem Tomasza Latosa (PiS), przewodniczącego Komisji Zdrowia, takie pomysły grożą deregulacją zawodów, do których dostęp nie powinien być ułatwiony.

– Diagnostykiem laboratoryjnym będzie mógł zostać technik, który ledwo zetknął się z pracą – mówi Latos.

Obecnie kształcenie w zakresie analityki medycznej może się odbywać na jednolitych studiach magisterskich, na studiach pierwszego lub na studiach drugiego stopnia (licencjackich lub magisterskich). Nie istnieje jednolity standard kształcenia na tym kierunku na wszystkich uczelniach. To efekt reformy szkolnictwa wyższego z 2011 r.

Projekt wychodzi naprzeciw potrzebom rynku pracy – twierdzi ministerstwo

Posłowie z Komisji Zdrowia i przedstawiciele środowiska diagnostów laboratoryjnych przekonywali, że studia na tym kierunku powinny być prowadzone według jednolitych standardów na wszystkich uczelniach. Dlatego komisja zaproponowała, by do art. 2 ust. 1 pkt 180 projektu nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym dodać zapis o diagnostach laboratoryjnych, co wyłączyłoby ich z systemu kształcenia 3+2.

Podobnie jak lekarze, położne czy architekci uczyliby się na jednolitych studiach magisterskich.

Poseł Rajmund Miller (PO) zwrócił uwagę, że studenci studiów licencjackich w ciągu trzech pierwszych lat nie mają takich samych przedmiotów jak studenci studiów magisterskich. – Wiedza i kwalifikacje tych osób są zupełnie inne, dlatego są nam potrzebne standardy– przekonywał.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uważa jednak, że projekt wychodzi naprzeciw potrzebom rynku pracy, który oczekuje wykwalifikowanych osób z doświadczeniem zawodowym poza systemem edukacji formalnej.

– W ten sposób chcemy ułatwić start lub zmianę ścieżki zawodowej osobom w średnim wieku – tłumaczy Lena Kolarska-Bobińska.

Dostęp do zawodu diagnosty jest regulowany ustawą i rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty.

etap legislacyjny: przed drugim czytaniem

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów