Ministerstwo Zdrowia dąży do tego, by od połowy 2016 r. obowiązywały nowe zasady realizacji recept. Lekarze mają zacząć wystawiać dokumenty wyłącznie elektronicznie.
Jak będzie wyglądała nowa procedura? Lekarz wystawi pacjentowi za pomocą komputera elektroniczną paczkę recept na np. kilka leków. Chory, wychodząc z gabinetu, dostanie esemesem czterocyfrowy kod PIN. Z nim pójdzie do apteki, poda go farmaceucie razem ze swoim numerem PESEL. Będzie mógł od razu zrealizować całą receptę lub zrobi to etapami – część leków wykupi za miesiąc lub później.
Możliwość częściowej realizacji recepty jest największą nowością. Dziś, idąc do apteki, musimy od razu wykupić wszystkie leki na niej przepisane.
Prace nad rozwiązaniami techniczno-informacyjnymi, przewidzianymi przez ustawę o systemie informacji w ochronie zdrowia, prowadzi resortowe Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia(CSIOZ).
Czytelne dokumenty
– Dzięki elektronicznym receptom zniknie wreszcie problem nieczytelnych recept. Dostarczymy również centralny elektroniczny słownik leków i poziomów refundacji oraz elektroniczny słownik interakcji lekowych – informuje Marcin Kędzierski, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Zaznacza, że dzięki tym rozwiązaniom lekarz w trakcie wypisywania recepty zostanie automatycznie poinformowany np. o możliwości wystąpienia niepożądanych oddziaływań leków z innymi przepisywanymi medykamentami lub dotychczas przyjmowanymi przez pacjenta.