Reklama

Pacjenci kłócą się z lekarzami a lekarze z NFZ

Obowiązki biurokratyczne powodują, że medykom nie starcza czasu by zająć się pacjentami. Dramatyczne spory w przychodniach to chleb powszedni

Publikacja: 21.03.2013 14:30

„Warunki pracy w przychodni rodzinnej urągają  godności lekarskiej.  Stałe kłótnie z pacjentami, stałe obrażanie mnie przez nich oraz groźby kierowane pod adresem mojej osoby ze względu na rejestrowanie nadmiernej liczby pacjentów na godzinę"- napisał w tym tygodniu Rafał Zubowicz, lekarz ze śląskiej izby lekarskiej w liście otwartym do Prezesa NFZ.

Medyk zauważa  również, że każdy pacjent potrzebuje  dużo czasu, ponieważ musi wykonać mu  szereg czynności. Lekarz ma obowiązek przeprowadzić wywiad, badanie, przepisać  recepty, sprawdzić w jakich schorzeniach producent leku zaleca jego stosowanie, wypisać na dokumencie  odpłatność leku. Co więcej medyk , w trakcie wizyty pacjenta musi  zlecić mu  badania, wypisywać wnioski na artykuły medyczno-sanitarne, wystawić  zwolnienia lekarskie czy zaświadczenia  do ośrodka pomocy społecznej i innych instytucji

„Najczęściej przyjmowani są pacjenci w podeszłym wieku lub starsi. Wymaga to czasu ze względu na ich powolne ruchy, niedosłuch, kłopoty z pamięcią i często wracanie do lekarza po kolejne recepty itp. To wymaga czasu..."

Dlatego dr. Zubowicz apeluje by Prezes NFZ wyznaczył w przepisach ilość minut, jakie system Funduszu  przewiduje na przyjęcie pacjenta przez lekarza rodzinnego.

„Czas ten jest niezbędny do utrzymania i tak już niskiego bezpieczeństwa procesu terapeutycznego zarówno dla leczącego, jak i leczonego. Jesteśmy winni to pacjentom, aby byli traktowani jak ludzie, aby byli traktowani podmiotowo, a nie przedmiotowo" apeluje Zubowicz.

Reklama
Reklama

Marcin Pakulski,  zastępca prezesa NFZ ds. medycznych odpowiedział jednaki, że wszystkie zadania lekarza rodzinnego wynikają z obowiązujących  przepisów.  Medyk jest  koordynatorem  w procesie terapeutycznym oraz 'przewodnikiem pacjenta  w systemie. Zatem, świadom swej roli i wynikających z niej obowiązków, posiadając wiedzę na temat potrzeb zdrowotnych populacji objętej opieką, powinien przyjąć takie rozwiązania w organizacji udzielania świadczeń, które pozwolą mu na realizację podjętych zadań i zapewnią możliwość postępowania zgodnego z zasadami dobrej praktyki lekarskiej" odpowiada Pakulski.

Jego zdaniem wyznaczenie liczby minut na  przyjęcie może spowodować, że  chorzy spotkają się z ograniczeniami  w  dostępności do usług medycznych  z kolejkami.  "Świadczenia lekarza rodzinnego udzielane są w sposób nielimitowany i do lekarza należy decyzja, ile czasu winien poświęcić pacjentowi" - uważa zastępca szefa Funduszu.

„Warunki pracy w przychodni rodzinnej urągają  godności lekarskiej.  Stałe kłótnie z pacjentami, stałe obrażanie mnie przez nich oraz groźby kierowane pod adresem mojej osoby ze względu na rejestrowanie nadmiernej liczby pacjentów na godzinę"- napisał w tym tygodniu Rafał Zubowicz, lekarz ze śląskiej izby lekarskiej w liście otwartym do Prezesa NFZ.

Medyk zauważa  również, że każdy pacjent potrzebuje  dużo czasu, ponieważ musi wykonać mu  szereg czynności. Lekarz ma obowiązek przeprowadzić wywiad, badanie, przepisać  recepty, sprawdzić w jakich schorzeniach producent leku zaleca jego stosowanie, wypisać na dokumencie  odpłatność leku. Co więcej medyk , w trakcie wizyty pacjenta musi  zlecić mu  badania, wypisywać wnioski na artykuły medyczno-sanitarne, wystawić  zwolnienia lekarskie czy zaświadczenia  do ośrodka pomocy społecznej i innych instytucji

Reklama
Prawo w Polsce
Trzy weta Karola Nawrockiego. „Obywatele państwa polskiego są traktowani gorzej"
Nieruchomości
Sprzedaż mieszkania ze spadku. Ministerstwo Finansów tłumaczy nowe przepisy
Konsumenci
UOKiK stawia zarzuty platformie Netflix. „Nowe zasady gry, bez zgody użytkownika"
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama