Polacy nieco mniej chętni do szkoleń

Niemal co drugi Polak odczuwa potrzebę poszerzania swych kwalifikacji i umiejętności. To sporo, ale wyraźnie mniej niż przed rokiem

Publikacja: 02.07.2008 02:57

Polacy nieco mniej chętni do szkoleń

Foto: Rzeczpospolita

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie portalu Nowoczesna Firma we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania, w tym roku 47 proc. Polaków dostrzega potrzebę poszerzenia swej wiedzy. To o 9 pkt procentowych mniej niż w ubiegłorocznym badaniu, choć i tak o połowę więcej niż w 2000 r. (31 proc.)

Jak oceniają autorzy ankiety, ten spadek może mieć związek z sytuacją na rynku pracy. Motywy związane z zatrudnieniem przeważają bowiem wśród powodów, dla których chcemy poprawiać swe kwalifikacje. Najczęściej chodzi o chęć awansu, zwiększenia zarobków czy znalezienia pracy albo zmiany zawodu. Tymczasem teraz, gdy wiele firm walczy o pracowników, pracę czy podwyżkę można zdobyć bez inwestycji w szkolenia.

Wiedza z Internetu i telewizji. Tylko 13 proc. Polaków uczy się na szkoleniach. Większość robi to na własną rękę.

Najczęściej wymienianą barierą, która ogranicza zainteresowanie kursami, jest jednak brak pieniędzy. Mówi o tym dwie piąte badanych. 26 proc. narzeka na brak czasu, a co czwarty otwarcie przyznaje się do lenistwa. Z kolei Polacy, którzy widzą potrzebę poszerzania swych umiejętności, najczęściej chcą się uczyć języków obcych – mówi o tym 29 proc. badanych. Niewiele mniej, bo ponad jedna czwarta uczestników ankiety, chciałaby poszerzyć swe umiejętności informatyczne.

Jedna piąta badanych chciałaby zdobyć kwalifikacje potrzebne do zdobycia pracy. Tyle samo myśli o poszerzeniu wiedzy związanej ze swym hobby.Największe chęci do poszerzania swych kwalifikacji wykazują młodzi ludzie, przed trzydziestką. Prawie trzy czwarte z nich deklaruje potrzebę poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Nic dziwnego, bo w tej grupie wiekowej jest wielu studentów i ludzi, którzy dopiero zaczynają karierę zawodową.

Najmniej chętnych na kursy i szkolenia jest wśród osób w wieku 50 – 59 lat. Jednak i tak jest ich teraz więcej niż przed kilkoma laty; o ile w badaniu z 2000 r. ich odsetek wynosił 16 proc., o tyle w tym roku sięga 31 proc.

Jak wynika z ankiety, w tym roku ponad jedna czwarta Polaków po 15. roku życia zamierza uczestniczyć w jakichś kursach i szkoleniach. Najbardziej popularne są kursy językowe, z których będzie korzystać 13 proc. badanych. Co dziesiąty zamierza wziąć udział w specjalistycznych kursach zawodowych.

Badanie przeprowadzono 8 – 13 maja na próbie 1011 Polaków powyżej 15. roku życia.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie portalu Nowoczesna Firma we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania, w tym roku 47 proc. Polaków dostrzega potrzebę poszerzenia swej wiedzy. To o 9 pkt procentowych mniej niż w ubiegłorocznym badaniu, choć i tak o połowę więcej niż w 2000 r. (31 proc.)

Jak oceniają autorzy ankiety, ten spadek może mieć związek z sytuacją na rynku pracy. Motywy związane z zatrudnieniem przeważają bowiem wśród powodów, dla których chcemy poprawiać swe kwalifikacje. Najczęściej chodzi o chęć awansu, zwiększenia zarobków czy znalezienia pracy albo zmiany zawodu. Tymczasem teraz, gdy wiele firm walczy o pracowników, pracę czy podwyżkę można zdobyć bez inwestycji w szkolenia.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Praca
Wypowiedzenie umowy o pracę. Oto wszystko, co musisz wiedzieć
Praca
Zwolniono ją pierwszego dnia po urlopie macierzyńskim. Prezes znanej firmy odpowiada
Praca
Myślisz o awansie? To lepiej pracuj w firmie, a nie zdalnie
Praca
Praca zdalna: czy przymusowy powrót do biur opłaca się firmom?