Polacy nieco mniej chętni do szkoleń

Niemal co drugi Polak odczuwa potrzebę poszerzania swych kwalifikacji i umiejętności. To sporo, ale wyraźnie mniej niż przed rokiem

Publikacja: 02.07.2008 02:57

Polacy nieco mniej chętni do szkoleń

Foto: Rzeczpospolita

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie portalu Nowoczesna Firma we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania, w tym roku 47 proc. Polaków dostrzega potrzebę poszerzenia swej wiedzy. To o 9 pkt procentowych mniej niż w ubiegłorocznym badaniu, choć i tak o połowę więcej niż w 2000 r. (31 proc.)

Jak oceniają autorzy ankiety, ten spadek może mieć związek z sytuacją na rynku pracy. Motywy związane z zatrudnieniem przeważają bowiem wśród powodów, dla których chcemy poprawiać swe kwalifikacje. Najczęściej chodzi o chęć awansu, zwiększenia zarobków czy znalezienia pracy albo zmiany zawodu. Tymczasem teraz, gdy wiele firm walczy o pracowników, pracę czy podwyżkę można zdobyć bez inwestycji w szkolenia.

Wiedza z Internetu i telewizji. Tylko 13 proc. Polaków uczy się na szkoleniach. Większość robi to na własną rękę.

Najczęściej wymienianą barierą, która ogranicza zainteresowanie kursami, jest jednak brak pieniędzy. Mówi o tym dwie piąte badanych. 26 proc. narzeka na brak czasu, a co czwarty otwarcie przyznaje się do lenistwa. Z kolei Polacy, którzy widzą potrzebę poszerzania swych umiejętności, najczęściej chcą się uczyć języków obcych – mówi o tym 29 proc. badanych. Niewiele mniej, bo ponad jedna czwarta uczestników ankiety, chciałaby poszerzyć swe umiejętności informatyczne.

Jedna piąta badanych chciałaby zdobyć kwalifikacje potrzebne do zdobycia pracy. Tyle samo myśli o poszerzeniu wiedzy związanej ze swym hobby.Największe chęci do poszerzania swych kwalifikacji wykazują młodzi ludzie, przed trzydziestką. Prawie trzy czwarte z nich deklaruje potrzebę poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności. Nic dziwnego, bo w tej grupie wiekowej jest wielu studentów i ludzi, którzy dopiero zaczynają karierę zawodową.

Reklama
Reklama

Najmniej chętnych na kursy i szkolenia jest wśród osób w wieku 50 – 59 lat. Jednak i tak jest ich teraz więcej niż przed kilkoma laty; o ile w badaniu z 2000 r. ich odsetek wynosił 16 proc., o tyle w tym roku sięga 31 proc.

Jak wynika z ankiety, w tym roku ponad jedna czwarta Polaków po 15. roku życia zamierza uczestniczyć w jakichś kursach i szkoleniach. Najbardziej popularne są kursy językowe, z których będzie korzystać 13 proc. badanych. Co dziesiąty zamierza wziąć udział w specjalistycznych kursach zawodowych.

Badanie przeprowadzono 8 – 13 maja na próbie 1011 Polaków powyżej 15. roku życia.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie portalu Nowoczesna Firma we współpracy z Fundacją Obserwatorium Zarządzania, w tym roku 47 proc. Polaków dostrzega potrzebę poszerzenia swej wiedzy. To o 9 pkt procentowych mniej niż w ubiegłorocznym badaniu, choć i tak o połowę więcej niż w 2000 r. (31 proc.)

Jak oceniają autorzy ankiety, ten spadek może mieć związek z sytuacją na rynku pracy. Motywy związane z zatrudnieniem przeważają bowiem wśród powodów, dla których chcemy poprawiać swe kwalifikacje. Najczęściej chodzi o chęć awansu, zwiększenia zarobków czy znalezienia pracy albo zmiany zawodu. Tymczasem teraz, gdy wiele firm walczy o pracowników, pracę czy podwyżkę można zdobyć bez inwestycji w szkolenia.

Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama