Centra usług biznesowych czekają na pracowników

To jedna z niewielu branż, gdzie w czasie spowolnienia przybywa ofert pracy

Aktualizacja: 08.02.2010 11:09 Publikacja: 03.02.2010 02:38

Infosys

Infosys

Foto: Rzeczpospolita

– Szukamy ludzi z otwartymi głowami i bardzo dobrą znajomością angielskiego. Sami ich wyszkolimy – mówi Agnieszka Liszka, rzecznik polskiej spółki globalnej firmy doradczej McKinsey.

W połowie roku we Wrocławiu firma otworzy swój czwarty w świecie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Wiedzy. Będzie on centrum usług dla konsultantów i specjalistów McKinsey z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Na początek ma w nim pracować 35 analityków, a docelowo 100. – Chcemy zatrudnić przede wszystkim osoby gotowe rozwijać swoją wiedzę, zarówno świeżo upieczonych absolwentów, jak i już z doświadczeniem – wyjaśnia Agnieszka Liszka.

[srodtytul]Biznes za miliardy[/srodtytul]

Chętnych do pracy we wrocławskim ośrodku McKinsey nie brakuje. Nie tylko zresztą tu, bo i absolwenci, i specjaliści z kilkuletnim stażem coraz chętniej decydują się na pracę w szybko rosnącym w Polsce segmencie usług dla biznesu, czyli w centrach outsourcingu procesów biznesowych (z angielska BPO), oraz w centrach usług wspólnych (SSC), gdzie globalne firmy koncentrują swe działy księgowe, finansowe czy HR.

Zdaniem przedstawicieli branży w polskich centrach, których łączne przychody sięgają rocznie 2 miliardów dolarów (5,8 mld zł) pracuje już 45 – 50 tys. osób. W najbliższych latach ma tam powstać 20 – 25 tys. kolejnych miejsc pracy. Nie tylko przybywa bowiem nowych centrów, ale i te już działające planują rozwój biznesu. Szukają ludzi po studiach, którzy dobrze znają obce języki (co najmniej dwa licząc angielski).

Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland, twierdzi, że w nadchodzącym roku większość centrów usług będzie szukała nowych pracowników. Sam chce przyjąć ok. 200 osób.

– Duże centra BPO cały czas rekrutują ludzi, także dlatego, że wprowadzają coraz to nowe procesy; do księgowości dodają np. obsługę HR, potem podatki i zaczynają obsługiwać kolejne kraje – mówi Joanna Kotzian z firmy doradztwa personalnego HRK, która współpracuje z pracodawcami z tej branży.

[srodtytul]Inwestycja w [link=http://kariera.pl]karierę[/link] [/srodtytul]

W dyskusjach na forach internetowych nie brakuje opinii, że [link=http://kariera.pl]praca[/link] w BPO jest mało ambitna i monotonna. – To proste wklepywanie faktur za niewielkie pieniądze – pisze pracownik jednego z centrów księgowych. Inny dodaje, że „BPO oznacza Bardzo Prostą Obsługę”. Niektórzy twierdzą, że praca w centrum usług biznesowych to sposób, by dorobić na studiach i zdobyć doświadczenie, które dobrze wygląda w CV. Potem lepiej poszukać innej posady.

Szefowie BPO zapewniają jednak, że ich centra to dobre miejsca na karierę zawodową; uczą, jak się poruszać w środowisku międzynarodowej korporacji, a dla najlepszych oferują szybką ścieżkę awansów. Co prawda zarobki, jakie dają na początek (ok. 2 – 3 tys. brutto miesięcznie), nie są oszałamiające, ale też nie odbiegają od oczekiwań większości absolwentów.

A centra mają też jeszcze jeden atut. – Bardzo dużo inwestujemy w [link=http://szkolenia.rp.pl]szkolenia[/link] pracowników. Praca w naszej firmie to inwestycja w karierę – podkreśla Marek Grodziński, dyrektor BPO Capgemini w Polsce. Dodaje, że wielu pracowników może liczyć na podwyżki wraz z awansem – tylko w ubiegłym roku firma awansowała 350 z ponad 2 tys. pracowników krakowskiego i katowickiego centrum.

[srodtytul]Szansa dla ambitnych [/srodtytul]

– Jeśli ktoś jest dobrze wykształcony i ambitny, to ma u nas szanse na karierę. Uważam, że dużo osiągnęłam w porównaniu z kolegami ze studiów – mówi Marzena Kardas, która od ponad sześciu lat pracuje w łódzkim centrum Infosys BPO. Zaczęła zaraz po dyplomie z bankowości i finansów od stanowiska młodszego księgowego. Rok później była już zastępcą kierownika w dziale należności, a dziś jest dyrektorem ds. operacji jednego z międzynarodowych klientów centrum.

[wyimek]20 tys. miejsc pracy ma powstać w najbliższych latach w centrach BPO[/wyimek]

Marzena Kardas wspomina, że przez pierwsze cztery miesiące bardzo intensywnych szkoleń i treningów zdobyła tyle fachowej wiedzy, co przez dwa lata studiów. Twierdzi, że praca w BPO daje mnóstwo możliwości rozwoju, tym bardziej że większość z nich z czasem poszerza swą działalność o nowe, bardziej skomplikowane procesy. Np. łódzkie centrum Infosys, które początkowo było skoncentrowane na obsłudze księgowo-finansowej, teraz wprowadza zaawansowane usługi doradztwa i transformacji. Wraz ze zmianą profilu przybywa pracy dla doświadczonych specjalistów. Jednak zdaniem Marzeny Kardas warto też szukać pracy w nowo otwartych centrach, które dają szansę na bardzo szybki rozwój i szybką karierę. Wraz z rozwojem kolejnych usług centra coraz częściej szukają też doświadczonych specjalistów, którzy mogą tam liczyć na większe pieniądze.

– W BPO szczególnie promuje się specjalistów z większym doświadczeniem i dodatkowymi umiejętnościami – np. ze znajomością kilku języków – twierdzi Łukasz Gajewski, prezes firmy Target BPO oraz Fundacji Instytut Outsourcingu. Dodaje, że specjalista księgowy władający językiem klienta w łódzkim centrum Target BPO zarabia ok. 3 – 7 tys. złotych. Na wyższe pensje mogą liczyć osoby, które zarządzają całymi procesami. Menedżer księgowy zarabia tam 7 – 15 tys. złotych.

[srodtytul]Specjaliści w cenie [/srodtytul]

Joanna Kotzian z HRK ocenia, że to centra usług w dużej mierze przyczyniły się do wzrostu płac specjalistów w ostatnich latach. Prowadzone przez BPO duże rekrutacje pracowników ze specyficznymi umiejętnościami zwiększały presję płacową w miastach, gdzie rozwijały się centra usług. Tym bardziej że pojawiali się tam kolejni inwestorzy, którzy konkurowali o specjalistów.

Zdaniem Joanny Kotzian wysokość zarobków w BPO zależy też od języka. Osoby, które poza angielskim znają mało popularny u nas norweski czy węgierski, mogą w niektórych centrach na tym samym stanowisku zarobić o 15 – 20 proc. więcej. – Ale ta znajomość języka musi być naprawdę świetna; nie zawsze wymagania centrum spełniają nawet absolwenci filologii – mówi przedstawicielka HRK. Dodaje, że pracowników z unikalnymi językami BPO szukają w całej Polsce, a czasem i wśród Polaków mieszkających za granicą.

Kuszą ich wyższą płacą, a niekiedy i pakietami relokacyjnymi, które obniżają koszty przeprowadzki. Konkurowanie o pracowników sprawiło, że dziś wiele centrów usług ma też rozbudowane pakiety świadczeń, a najlepszym oferuje dofinansowanie specjalistycznych szkoleń, np. ACCA czy studiów MBA.

– Wraz ze wzrostem stopnia zaawansowania procesów zlecanych firmom outsourcingowym w Polsce można się więc spodziewać wzrostu średniego wynagrodzenia w branży – przewiduje Łukasz Gajewski.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail]

[ramka][b][link=http://kariera.pl/praca/oferty_pracy/1]Szukasz pracy? Najnowsze oferty - cała Polska[/link][/b][/ramka]

– Szukamy ludzi z otwartymi głowami i bardzo dobrą znajomością angielskiego. Sami ich wyszkolimy – mówi Agnieszka Liszka, rzecznik polskiej spółki globalnej firmy doradczej McKinsey.

W połowie roku we Wrocławiu firma otworzy swój czwarty w świecie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Wiedzy. Będzie on centrum usług dla konsultantów i specjalistów McKinsey z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Na początek ma w nim pracować 35 analityków, a docelowo 100. – Chcemy zatrudnić przede wszystkim osoby gotowe rozwijać swoją wiedzę, zarówno świeżo upieczonych absolwentów, jak i już z doświadczeniem – wyjaśnia Agnieszka Liszka.

Pozostało 91% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!