Spółki wspierają młodych

Biznes idzie w sukurs rządom w walce z bezrobociem młodzieży.

Publikacja: 20.11.2013 08:00

Europa Ma ok. 6 mln bezrobotnych do 25. roku życia

Europa Ma ok. 6 mln bezrobotnych do 25. roku życia

Foto: Rzeczpospolita

Politycy sypną pieniędzmi; w latach 2013–2015 Unia Europejska ma przeznaczyć na walkę z bezrobociem wśród młodych ludzi aż 45 miliardów euro – podliczono podczas niedawnego spotkania szefów krajów UE w Paryżu. Ci nie kryli, że liczą na wsparcie pracodawców, którzy zresztą też widzą tu swą rolę.

Po części jest to dbałość o dobry wizerunek, po części element modnej od kilku lat Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, ale w dużej mierze także troska o dobrze rozumiany interes firm i ich akcjonariuszy.

– Nie możemy sobie pozwolić na wykluczenie społeczne tak wielu młodych ludzi – podkreślał Laurent Freixe, wiceprezes potentata spożywczego Nestlé i jego szef na Europę, ogłaszając pod koniec minionego tygodnia inicjatywę koncernu na rzecz walki z bezrobociem wśród młodzieży w Europie. W ramach Nestlé Youth Employment Initiative firma w najbliższych trzech latach zatrudni w Europie 10 tysięcy osób do 30. roku życia i przeszkoli drugie tyle na stażach i praktykach zawodowych.

Biznes wypełnia lukę

Nestlé to niejedyna firma, która włącza się w walkę z bezrobociem wśród młodzieży. Już wiosną zrobił to globalny potentat rynku pracy tymczasowej – grupa Adecco. W swej prowadzonej do końca września międzynarodowej akcji Adecco Way to Work firma zorganizowała w 500 miastach na świecie (w tym w pięciu w Polsce) Street Days, podczas których jej pracownicy udzielali porad związanych z aktywnym poszukiwaniem pracy.

Adecco ocenia, że w spotkaniach wzięło udział ok. pół miliona młodych ludzi. Ponad 23 tys. z nich wystartowało zaś w konkursie promującym zdobywanie międzynarodowego doświadczenia; dziewiątka laureatów miała okazję spróbować pracy w różnych zawodach i w różnych krajach.

Okazję do przymierzenia się do zawodu handlowca daje z kolei polska spółka Adecco, która w listopadzie rozpoczęła drugą edycję swego autorskiego projektu Adecco Sales University – cyklu bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez konsultantów firmy. – Nasz program wypełnia swego rodzaju lukę pomiędzy tym, jak są przygotowywani studenci do podjęcia pracy, a czego właściwie oczekuje od nich pracodawca – podkreśla Anna Wicha, dyrektor zarządzająca Adecco Poland.

W pierwszej, wiosennej, edycji programu, który jest skierowany do młodych ludzi myślących o pracy w sprzedaży profesjonalnych usług B2B, wzięły udział 82 osoby (szóstka została zatrudniona w Adecco). W obecnej, jesiennej, edycji szkoli się 80 studentów i absolwentów.

Z kolei polska spółka Nestlé w ramach nowej inicjatywy do końca 2016 roku zatrudni co najmniej 360 młodych pracowników, organizując też staże oraz praktyki dla 400 studentów i absolwentów oraz uczniów szkół zawodowych. Prawie tyle samo co w prowadzonym od 14 lat programie praktyk letnich w Nestlé, w którym dotychczas wzięło udział ok. 500 młodych ludzi.

– Każdy z uczestników naszego programu realizuje pod opieką menedżera konkretny projekt, który prezentuje na zakończenie praktyk. To wymaga sporo przygotowań ze strony firmy – wyjaśnia Agnieszka Wąsak, członek zarządu i dyrektor HR Nestlé Polska, gdzie w przyszłym roku ma ruszyć nowy program miesięcznych praktyk zimowych.

Firmowe studia

Na jakość stawia też Program Kariera, który pod patronatem „Rz" realizuje Polska Rada Biznesu – umożliwia on studentom i absolwentom letnie staże w najlepszych polskich firmach. – Nasz program ma się wyróżniać nie liczbą uczestników, a jakością. Daje młodym ludziom dużo więcej niż zwykłe praktyki w firmach – podkreśla Jacek Olechowski, jeden z członków PRB zaangażowanych w Program Kariera.

Firmy coraz częściej angażują się też w merytoryczną współpracę z uczelniami. Specjalną inicjatywę realizuje tu od jesieni zeszłego roku ABSL, organizacja zrzeszająca czołowych pracodawców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Na podstawie badań ich potrzeb firma rekrutacyjna Hays opracowała model kluczowych, uniwersalnych kompetencji, które mogą ułatwić absolwentom wejście na rynek pracy. Jak twierdzi Jadwiga Naduk, menedżer w Hays Poland, część uczelni przymierza się do skorzystania z rekomendacji ABSL podczas prac nad wewnętrznymi programami nauczania.

Przybywa też kierunków studiów przygotowanych przy wsparciu firm – jak np. uruchomiona w tym roku na Uniwersytecie Łódzkim lingwistyka dla biznesu, gdzie partnerami merytorycznymi uczelni są Hewlett-Packard oraz Infosys BPO Poland. Infosys jest też partnerem programu edukacyjnego Ticket to Your Future, skierowanego do studentów z Poznania, Wrocławia i Lublina. Ich szanse na międzynarodowym rynku pracy pomagają zwiększyć bezpłatne szkolenia i warsztaty z zarządzania projektami, pracy w grupie, a nawet etykiety biznesowej.

Politycy sypną pieniędzmi; w latach 2013–2015 Unia Europejska ma przeznaczyć na walkę z bezrobociem wśród młodych ludzi aż 45 miliardów euro – podliczono podczas niedawnego spotkania szefów krajów UE w Paryżu. Ci nie kryli, że liczą na wsparcie pracodawców, którzy zresztą też widzą tu swą rolę.

Po części jest to dbałość o dobry wizerunek, po części element modnej od kilku lat Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, ale w dużej mierze także troska o dobrze rozumiany interes firm i ich akcjonariuszy.

Pozostało 88% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!