Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu

Kompetencje cyfrowego młodego pokolenia Polaków są dramatycznie niskie. Z przeprowadzonego w naszym regionie Europy testu wśród tysięcy uczniów szkół podstawowych i liceów wynika, że to właśnie młodzież znad Wisły wypada najgorzej.

Publikacja: 15.11.2024 11:40

Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu

Foto: Adobe Stock

Młodzież w naszym kraju, choć wydaje się, że nie rozstaje się z nowymi technologiami, w tym smartfonami i aplikacjami, ma znikome pojęcie o stosowaniu cyfrowych rozwiązań. Tak  wynika z IT Fitness Testu, sprawdzianu kompetencji przeprowadzonego w Europie Środkowo-Wschodniej. Co więcej, jest gorzej niż w latach poprzednich (to już trzecia edycja testu). Uczniowie z liceów i techników w Polsce znali odpowiedź na zaledwie co trzecie pytanie.

Czytaj więcej

Brak tych umiejętności wkrótce może pozbawić nas pracy

Młodzi nie potrafią posłużyć się rozkładem jazdy kolei

W tym roku badanie przeprowadzono wśród uczniów i nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji. Analizie poddano niemal 45 tys. osób. Wnioski zaskakują: polscy uczniowie niezbyt dobrze radzą sobie z obsługą komputerowych narzędzi biurowych, a także mediów społecznościowych. Rezultaty są gorsze niż te sprzed roku i stawiają nasz kraj na końcu państw regionu. – Wyniki powinny być alarmem ostrzegawczym dla państwa i osób odpowiedzialnych za cyfrową edukację w naszym kraju – komentuje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska (ZCP), który odpowiadał za test nad Wisłą.

ZCP nie sprawdzał wiedzy, tylko kompetencje dotyczące rozwiązywania bardzo praktycznych problemów, takich jak umiejętność posługiwania się kolejowym rozkładem jazdy czy rozróżnienia prawdy od tzw. fake newsów. Eksperci są zdziwieni, że żyjąca w cyfrowym świecie młodzież miała kłopoty. – Powinni sobie doskonale poradzić z takimi zadaniami. Jednak jest wciąż wiele obszarów kompetencyjnych, które wymagają uzupełnienia i poświęcenia większej uwagi w procesie nauczania – zauważa Kanownik.

Do testu podeszła młodzież uczęszczająca do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Podobnie jak w poprzednich edycjach, tak i tym razem lepiej poradzili sobie młodsi uczniowie, osiągając średni wynik na poziomie 46 proc. Rezultat testu dla szkół ponadpodstawowych wyniósł natomiast tylko 36 proc. (rok wcześniej rezultat w szkołach ponadpodstawowych był o 7 pkt proc. lepszy). Średni wynik dla szkół podstawowych jest o 6 pkt proc. gorszy niż na Słowacji i 2 pkt proc. gorszy niż w Czechach. Natomiast młodzież ze słowackich placówek ponadpodstawowych osiąga wyniki lepsze o 9 pkt proc. lepsze niż Polacy, Czesi są lepsi w tym obszarze o 4 pkt proc.

Czytaj więcej

Groźny deficyt kompetencji cyfrowych. Polska w ogonie UE

Z czym uczniowie sobie nie radzą?

Autorzy testu podzielili pytania na pięć części: „internet”, „bezpieczeństwo i systemy komputerowe”, „złożone zadania”, „narzędzia biurowe” oraz „sieci społecznościowe”. Najlepiej wypadły zadania z dość ogólnej kategorii poruszania się po sieci. Lepszy rezultat niż rok wcześniej uczniowie osiągnęli przy pytaniach wymagających logicznego myślenia. Z kolei najgorzej wypadły zadania z zakresu odpowiedniego używania narzędzi biurowych oraz mediów społecznościowych.

– Wyniki testu pokazują, że polska młodzież tylko pobieżnie wie, jak wykorzystywać sieci społecznościowe, a także komputerowe narzędzia biurowe i usługi cyfrowe – mówi nam Michał Kanownik. I dodaje, że uwagę zwracają rezultaty dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego.

O ile kompetencje uczniów szkół podstawowych w tym obszarze nie zmieniły się w porównaniu do badania sprzed roku (51 proc. poprawnych odpowiedzi) to gorsze rezultaty osiągnięto w liceach i technikach – tylko 34 proc. poprawnych odpowiedzi (przy wyniku 48 proc. w zeszłym roku).

– Dziś zadaniem szkoły powinno być przygotowanie dzieci i młodzież do nowej cyfrowej rzeczywistości. A do tego potrzebujemy dostosowanego do potrzeb programu nauczania i odpowiednio przygotowanej szkoły – wyjaśnia Kanownik. – Kompetencji cyfrowych nie powinniśmy uczyć tylko na lekcjach informatyki; to element, który musi być zaszyty w programie nauczania każdego szkolnego przedmiotu – kontynuuje.

Czy wnioski z IT Fitness Testu zostaną wzięte pod uwagę przez Ministerstwo Edukacji w procesie budowania nowego programu nauczania? Eksperci Cyfrowej Polski, którzy jeszcze przeprowadzają analizę wyników badania, na to liczą. Docelowo powstanie szczegółowy raport wraz z rekomendacjami, a dokument otrzymają m.in. kierownictwa Ministerstwa Edukacji oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

Młodzież w naszym kraju, choć wydaje się, że nie rozstaje się z nowymi technologiami, w tym smartfonami i aplikacjami, ma znikome pojęcie o stosowaniu cyfrowych rozwiązań. Tak  wynika z IT Fitness Testu, sprawdzianu kompetencji przeprowadzonego w Europie Środkowo-Wschodniej. Co więcej, jest gorzej niż w latach poprzednich (to już trzecia edycja testu). Uczniowie z liceów i techników w Polsce znali odpowiedź na zaledwie co trzecie pytanie.

Młodzi nie potrafią posłużyć się rozkładem jazdy kolei

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką