Pierwsze sito to zwykle aplikacja online (w globalnych koncernach – często po angielsku). Potem interaktywny test, który poprzedza bardziej wszechstronne badanie kandydata w centrum oceny, czyli assesment centre, gdzie zwykle trzeba się zmierzyć z zadaniem grupowym, indywidualną prezentacją i rozmową kwalifikacyjną z pracownikiem HR. Końcową próbą jest rozmowa z menedżerem działu, do którego aplikuje kandydat. Czego oczekują pracodawcy? – Szukamy ludzi z bardzo dobrym angielskim, bardzo dobrymi wynikami w nauce i chętnych do zdobywania ciekawych doświadczeń w międzynarodowej firmie - wylicza wymagania dla stażystów Anna Woźniak z Ernst & Young.
– Od kandydatów oczekujemy umiejętności analizy i syntezy, pracy w grupie i chęci uczenia się. Bardzo ważna jest znajomość języków obcych – podstawowym wymogiem jest angielski, a dodatkowym atutem może być znajomość niemieckiego lub francuskiego – podkreśla Piotr Ruszowski z PwC. – Działamy na bardzo konkurencyjnym rynku i dlatego szukamy osób nieprzeciętnych, które nie tylko są ambitne, ale również znają już smak sukcesu. Mogą to być osiągnięcia związane ze sportem, ale też otwarcie i prowadzenie studenckiego koła naukowego czy zorganizowanie akcji, która pomogła lokalnej społeczności. Atutem będą także odbyte praktyki, wyjazdy zagraniczne czy ciekawe pasje. Zwracamy również uwagę na wiele równie ważnych rzeczy, jakimi są m.in. osobowość, umiejętność współpracy z innymi czy podejmowania decyzji. Na praktykantów czekają bowiem ambitne projekty wymagające wiele samodzielności – wylicza Agnieszka Przybyłek z Mars Polska.
– [link=http://kariera.pl/edukacja]Kierunek studiów[/link] nie jest istotny. Nie sprawdzamy też stopni w indeksie, ale badamy w testach umiejętności analityczne. Liczy się też osobowość kandydata – szukamy osób dynamicznych w działaniu, proaktywnych i kreatywnych. Istotnym kryterium jest również dobra znajomość angielskiego – podkreśla Michał Pertkiewicz z działu HR Unilevera, który do połowy kwietnia przyjmuje zgłoszenia kandydatów na trzymiesięczne programy praktyk i staży. W zeszłym roku firma przyjęła 15 praktykantów (zgłosiło się ponad 1500 kandydatów) i sześciu stażystów. Jak będzie w te wakacje? – Ilość miejsc zależy od liczby projektów, które zgłoszą menedżerowie – wyjaśnia Michał Pertkiewicz. Podobnie jak przed rokiem także teraz preferencje w rekrutacji na praktyki będą mieli zwycięzcy gry biznesowej UnileverGame.com, którzy przez dziewięć tygodni rozwiązywali specjalnie przygotowane case studies.
Nowa gra biznesowa dla studentów, Reveal, będzie też w tym roku jednym z narzędzi rekrutacji w L’Oreal Polska, która oferuje co roku ok. setki półrocznych staży dla studentów IV i V roku, traktując je jako swe główne źródło rekrutacji.
[srodtytul]Cenne doświadczenie[/srodtytul]
Co praktyki dają studentom? Przede wszystkim to, co wskazuje sama nazwa, czyli praktyczne [link=http://www.kariera.pl/wyszukiwarka/kandydat/]doświadczeni[/link]e pracy w firmie, a także okazję do sprawdzenia, czy wyobrażenie o planowanym zawodzie jest zgodne z rzeczywistością. – Staramy się pokazać praktykantom naszą firmę od środka – mówi Michał Pertkiewicz z Unilevera, gdzie uczestnicy praktyk poza szkoleniami (m.in. z podstaw zarządzania projektami) mają zaplanowany wyjazd do jednej z fabryk Unilevera i dzień w terenie z przedstawicielem handlowym. Firma organizuje im też imprezy integracyjne, a tradycją jest dzień sportu przygotowywany wspólnie z innymi pracodawcami z branży FMCG.