Pracownik wkłada czapkę Świętego Mikołaja

W wielu firmach święta są nie tylko okazją do przyjęć i upominków, ale także do dobroczynnych akcji organizowanych przez samych pracowników.

Publikacja: 19.12.2012 04:00

Dariusz Dylski, pracownik Citi i inicjator akcji „Zostań asystentem św. Mikołaja”, podczas spotkania

Dariusz Dylski, pracownik Citi i inicjator akcji „Zostań asystentem św. Mikołaja”, podczas spotkania z dziećmi z Domu Dziecka w Równem

Foto: archiwum prywatne

Ostatnie tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia to w wielu firmach okres dodatkowej mobilizacji. Nie tylko ze względu na kończący się w części przedsiębiorstw rok finansowy, ale także z powodu specjalnych akcji charytatywnych z udziałem, a niekiedy też z inicjatywy samych pracowników.

Dobroczynny sezon

– Większość firm, w których  działa wolontariat pracowniczy, organizuje jakieś akcje z okazji świąt. Najczęściej są to imprezy Mikołajowe dla dzieci z domów dziecka i świetlic środowiskowych, dla  których pracownicy przygotowują  prezenty i organizują zabawę –  twierdzi Marta Walkowska-Lipko, koordynator programu Wolontariat Pracowniczy  w  Stowarzyszeniu Centrum  Wolontariatu.

Jak dodaje, święta  Bożego Narodzenia są  jednym z dwóch momentów w roku, gdy firmy organizują najwięcej akcji związanych z wolontariatem – drugi przypada wiosną, gdy jest prawdziwy wysyp plenerowych przedsięwzięć zarówno festynów dla dzieci, jak i  akcji porządkowo-remontowych.

W grudniu w wielu firmach pracownicy chętni do świątecznych gestów dobrej woli mają zresztą do wyboru nie jedną,  ale kilka możliwości. Mogą czynnie wesprzeć św. Mikołaja, włączając się w konkretne projekty, albo pomóc mu finansowo, zasilając konto dobroczynnego projektu.

Tak jest np. w Citi Handlowym, gdzie od 11 lat flagowym świątecznym przedsięwzięciem jest akcja „Zostań asystentem św. Mikołaja" zapoczątkowana przez jednego z pracowników, w której od pięciu lat uczestniczy działająca przy banku    Fundacja Kronenberga.

Kandydaci na Mikołajowych asystentów logują się na specjalnej stronie i wybierają któryś z ok. 150 listów do św. Mikołaja (na stronie są kopie w PDF) napisanych przez dzieci z wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Potem spełniają marzenie z wybranego listu i dostarczają zakupiony prezent do jednego z liderów projektu. Jak wyjaśnia Agata Charuba-Chadryś z biura prasowego banku, dzieci dostają prezenty podczas grudniowych Balów Mikołajowych (w tym roku będzie ich 13) organizowanych wspólnie z kierownictwem ośrodków.

Dobroczynny  Capturek

W rolę świętego z workiem prezentów wcielają się też pracownicy Orange Polska i Ernst &Young. Agnieszka Maciejewska, dyrektor HR w E&Y, wyjaśnia, że w ramach akcji „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem" pracownicy firmy w tym roku już po raz siódmy przygotują prezenty i paczki świąteczne  dla 180 dzieci z rodzin wielodzietnych w trudnej sytuacji finansowej.

Z kolei 720 wolontariuszy Orange Polska w ramach organizowanej już po raz dziewiąty akcji „Zostań Mikołajem" odwiedzi w tym roku z upominkami 11 tys. dzieci w szpitalach i instytucjach opiekuńczych w całej Polsce.

Pracownicy warszawskiego biura Nestlé oraz oddziału firmy w Namysłowie zaangażowali się w tym roku w ogólnopolską akcję świąteczną  „Szlachetna  Paczka" organizowaną przez Fundację Wiosna.

„Szlachetne paczki" przygotowywali też pracownicy Capgemini Polska, gdzie od pięciu lat główną przedświąteczną  akcją są organizowane w drugiej połowie grudnia charytatywne przedstawienia teatralne na rzecz podopiecznych  Stowarzyszenia Siemacha. (W  tym roku wystawili musical  „Czerwony Capturek"). W spektakle przygotowywane przez  aktorów wolontariuszy z Capgemini Polska zaangażowało się dotychczas już 150 pracowników firmy.

Obok świątecznych akcji w wielu firmach są też okazje do finansowego wsparcia różnych dobroczynnych przedsięwzięć. W Citi Handlowym pracownicy, którzy nie zdążyli zostać asystentami  św. Mikołaja, mogą zasilić konto bankowe akcji, z którego są finansowane prezenty dla innych dzieci.

Mogą też w ramach wsparcia fundacji „Pomóżmy dzieciom" licytować w Internecie obrazki namalowane przez podopiecznych z ośrodków socjalnych w Warszawie albo kupić dziecięce rękodzieło na świątecznych kiermaszach w kilku stołecznych placówkach banku. W firmie są też różne mniejsze zbiórki, np. koców i karmy dla schronisk dla zwierząt, czy dobroczynne kiermasze domowych wypieków.

Pracownicy Nestle kupują z kolei wydawane przez firmę karty świąteczne według projektów podopiecznych różnych placówek opiekuńczych i stowarzyszeń. Pieniądze z kart idą na ich wsparcie.

Rady dla pracodawcy

Gwiazdkowa  dobroczynność w firmie

1. Doceń inicjatywę pracowników

W wielu przedsiębiorstwach  sami pracownicy, nie czekając na  pomysł pracodawcy, mobilizują się do dobroczynnych działań na święta. Przygotowując więc firmową akcję, warto w niej uwzględnić i wesprzeć spontaniczne inicjatywy.

2. Tylko bez przymusu

Warunkiem powodzenia przedsięwzięć związanych z wolontariatem pracowniczym jest ich dobrowolność. Jeśli świąteczne akcje charytatywne mają się stać tradycją firmy, ludzie sami powinni chcieć się w nie angażować.

3. Szef daje dobry przykład

Jeśli firma chce włączyć  do działania pracowników, bardziej skuteczny niż  same szczytne deklaracje i apele będzie przykład „z samej góry", w tym szefa, który sam zakłada czapkę św. Mikołaja.

4. Dać ludziom wybór

Podobnie jak w  przypadku benefitów, gdzie coraz częściej firmy sięgają po tzw. programy kafeteryjne, także w świątecznych akcjach warto  dać pracownikom wybór różnych możliwości dobroczynnego działania.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem