Ostatnie tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia to w wielu firmach okres dodatkowej mobilizacji. Nie tylko ze względu na kończący się w części przedsiębiorstw rok finansowy, ale także z powodu specjalnych akcji charytatywnych z udziałem, a niekiedy też z inicjatywy samych pracowników.
Dobroczynny sezon
– Większość firm, w których działa wolontariat pracowniczy, organizuje jakieś akcje z okazji świąt. Najczęściej są to imprezy Mikołajowe dla dzieci z domów dziecka i świetlic środowiskowych, dla których pracownicy przygotowują prezenty i organizują zabawę – twierdzi Marta Walkowska-Lipko, koordynator programu Wolontariat Pracowniczy w Stowarzyszeniu Centrum Wolontariatu.
Jak dodaje, święta Bożego Narodzenia są jednym z dwóch momentów w roku, gdy firmy organizują najwięcej akcji związanych z wolontariatem – drugi przypada wiosną, gdy jest prawdziwy wysyp plenerowych przedsięwzięć zarówno festynów dla dzieci, jak i akcji porządkowo-remontowych.
W grudniu w wielu firmach pracownicy chętni do świątecznych gestów dobrej woli mają zresztą do wyboru nie jedną, ale kilka możliwości. Mogą czynnie wesprzeć św. Mikołaja, włączając się w konkretne projekty, albo pomóc mu finansowo, zasilając konto dobroczynnego projektu.
Tak jest np. w Citi Handlowym, gdzie od 11 lat flagowym świątecznym przedsięwzięciem jest akcja „Zostań asystentem św. Mikołaja" zapoczątkowana przez jednego z pracowników, w której od pięciu lat uczestniczy działająca przy banku Fundacja Kronenberga.