Pracownik wkłada czapkę Świętego Mikołaja

W wielu firmach święta są nie tylko okazją do przyjęć i upominków, ale także do dobroczynnych akcji organizowanych przez samych pracowników.

Publikacja: 19.12.2012 04:00

Dariusz Dylski, pracownik Citi i inicjator akcji „Zostań asystentem św. Mikołaja”, podczas spotkania

Dariusz Dylski, pracownik Citi i inicjator akcji „Zostań asystentem św. Mikołaja”, podczas spotkania z dziećmi z Domu Dziecka w Równem

Foto: archiwum prywatne

Ostatnie tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia to w wielu firmach okres dodatkowej mobilizacji. Nie tylko ze względu na kończący się w części przedsiębiorstw rok finansowy, ale także z powodu specjalnych akcji charytatywnych z udziałem, a niekiedy też z inicjatywy samych pracowników.

Dobroczynny sezon

– Większość firm, w których  działa wolontariat pracowniczy, organizuje jakieś akcje z okazji świąt. Najczęściej są to imprezy Mikołajowe dla dzieci z domów dziecka i świetlic środowiskowych, dla  których pracownicy przygotowują  prezenty i organizują zabawę –  twierdzi Marta Walkowska-Lipko, koordynator programu Wolontariat Pracowniczy  w  Stowarzyszeniu Centrum  Wolontariatu.

Jak dodaje, święta  Bożego Narodzenia są  jednym z dwóch momentów w roku, gdy firmy organizują najwięcej akcji związanych z wolontariatem – drugi przypada wiosną, gdy jest prawdziwy wysyp plenerowych przedsięwzięć zarówno festynów dla dzieci, jak i  akcji porządkowo-remontowych.

W grudniu w wielu firmach pracownicy chętni do świątecznych gestów dobrej woli mają zresztą do wyboru nie jedną,  ale kilka możliwości. Mogą czynnie wesprzeć św. Mikołaja, włączając się w konkretne projekty, albo pomóc mu finansowo, zasilając konto dobroczynnego projektu.

Tak jest np. w Citi Handlowym, gdzie od 11 lat flagowym świątecznym przedsięwzięciem jest akcja „Zostań asystentem św. Mikołaja" zapoczątkowana przez jednego z pracowników, w której od pięciu lat uczestniczy działająca przy banku    Fundacja Kronenberga.

Kandydaci na Mikołajowych asystentów logują się na specjalnej stronie i wybierają któryś z ok. 150 listów do św. Mikołaja (na stronie są kopie w PDF) napisanych przez dzieci z wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Potem spełniają marzenie z wybranego listu i dostarczają zakupiony prezent do jednego z liderów projektu. Jak wyjaśnia Agata Charuba-Chadryś z biura prasowego banku, dzieci dostają prezenty podczas grudniowych Balów Mikołajowych (w tym roku będzie ich 13) organizowanych wspólnie z kierownictwem ośrodków.

Dobroczynny  Capturek

W rolę świętego z workiem prezentów wcielają się też pracownicy Orange Polska i Ernst &Young. Agnieszka Maciejewska, dyrektor HR w E&Y, wyjaśnia, że w ramach akcji „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem" pracownicy firmy w tym roku już po raz siódmy przygotują prezenty i paczki świąteczne  dla 180 dzieci z rodzin wielodzietnych w trudnej sytuacji finansowej.

Z kolei 720 wolontariuszy Orange Polska w ramach organizowanej już po raz dziewiąty akcji „Zostań Mikołajem" odwiedzi w tym roku z upominkami 11 tys. dzieci w szpitalach i instytucjach opiekuńczych w całej Polsce.

Pracownicy warszawskiego biura Nestlé oraz oddziału firmy w Namysłowie zaangażowali się w tym roku w ogólnopolską akcję świąteczną  „Szlachetna  Paczka" organizowaną przez Fundację Wiosna.

„Szlachetne paczki" przygotowywali też pracownicy Capgemini Polska, gdzie od pięciu lat główną przedświąteczną  akcją są organizowane w drugiej połowie grudnia charytatywne przedstawienia teatralne na rzecz podopiecznych  Stowarzyszenia Siemacha. (W  tym roku wystawili musical  „Czerwony Capturek"). W spektakle przygotowywane przez  aktorów wolontariuszy z Capgemini Polska zaangażowało się dotychczas już 150 pracowników firmy.

Obok świątecznych akcji w wielu firmach są też okazje do finansowego wsparcia różnych dobroczynnych przedsięwzięć. W Citi Handlowym pracownicy, którzy nie zdążyli zostać asystentami  św. Mikołaja, mogą zasilić konto bankowe akcji, z którego są finansowane prezenty dla innych dzieci.

Mogą też w ramach wsparcia fundacji „Pomóżmy dzieciom" licytować w Internecie obrazki namalowane przez podopiecznych z ośrodków socjalnych w Warszawie albo kupić dziecięce rękodzieło na świątecznych kiermaszach w kilku stołecznych placówkach banku. W firmie są też różne mniejsze zbiórki, np. koców i karmy dla schronisk dla zwierząt, czy dobroczynne kiermasze domowych wypieków.

Pracownicy Nestle kupują z kolei wydawane przez firmę karty świąteczne według projektów podopiecznych różnych placówek opiekuńczych i stowarzyszeń. Pieniądze z kart idą na ich wsparcie.

Rady dla pracodawcy

Gwiazdkowa  dobroczynność w firmie

1. Doceń inicjatywę pracowników

W wielu przedsiębiorstwach  sami pracownicy, nie czekając na  pomysł pracodawcy, mobilizują się do dobroczynnych działań na święta. Przygotowując więc firmową akcję, warto w niej uwzględnić i wesprzeć spontaniczne inicjatywy.

2. Tylko bez przymusu

Warunkiem powodzenia przedsięwzięć związanych z wolontariatem pracowniczym jest ich dobrowolność. Jeśli świąteczne akcje charytatywne mają się stać tradycją firmy, ludzie sami powinni chcieć się w nie angażować.

3. Szef daje dobry przykład

Jeśli firma chce włączyć  do działania pracowników, bardziej skuteczny niż  same szczytne deklaracje i apele będzie przykład „z samej góry", w tym szefa, który sam zakłada czapkę św. Mikołaja.

4. Dać ludziom wybór

Podobnie jak w  przypadku benefitów, gdzie coraz częściej firmy sięgają po tzw. programy kafeteryjne, także w świątecznych akcjach warto  dać pracownikom wybór różnych możliwości dobroczynnego działania.

Ostatnie tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia to w wielu firmach okres dodatkowej mobilizacji. Nie tylko ze względu na kończący się w części przedsiębiorstw rok finansowy, ale także z powodu specjalnych akcji charytatywnych z udziałem, a niekiedy też z inicjatywy samych pracowników.

Dobroczynny sezon

Pozostało 94% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!