O sztuce zapamiętywania

Nauka, choć kojarzy się głównie ze szkołą, na niej się nie kończy. Towarzyszy nam niemal na każdym kroku, musimy i chcemy nabywać nowe umiejętności.

Publikacja: 25.11.2013 13:42

O sztuce zapamiętywania

Foto: Bloomberg

Red

Idea uczenia się przez całe życie, czyli system lifelong learning zaczyna przenikać do naszej codzienności. Sprzyja temu także szeroka oferta dostępnych na rynku warsztatów: od nauki języków obcych, przez kursy tańca, szydełkowania po poznanie tajników powstawania sushi. I choć coraz częściej uczestniczymy w nowych zajęciach dla własnej przyjemności, a nie tylko z konieczności, nie omija nas proces zapamiętywania, bo to on gwarantuje skuteczność nauki – jest kluczowym składnikiem w procesie uczenia się. Warto wiedzieć, na czym dokładnie on polega.

Rodzaje pamięci

Kiedy słyszymy słowo „pamięć", kojarzy nam się ono np. z jakimś pojemnikiem, jakąś całością, w której umieszczamy i z której następnie wyjmujemy kolejne fakty lub przeżycia. Tymczasem okazuje się, że zapamiętywanie to bardziej złożona kwestia. Z wielu systemów, jakie opisują proces zapamiętywania, na uwagę zasługuje system magazynowy, zakładający, że pamięć tworzą trzy magazyny, pozostające ze sobą w dynamicznych relacjach. Są to: pamięć sensoryczna, pamięć krótkotrwała i pamięć długotrwała.

Pamięć sensoryczna

Blok pamięci sensorycznej zasilają informacje pochodzące z naszych zmysłów. Przybiera ona postać dosłowną – taką, w jakiej owe dane odebraliśmy: jeśli trafiły one do nas kanałem słuchowym, wówczas jest to postać echoiczna – pamiętamy zasłyszany dźwięk takim, jak dla nas brzmiał. Jeżeli dane pochodzą z kanału wzrokowego, to, co na krótko zapamiętamy będzie obrazem. Przy czym przechowywanie w pamięci obrazów trwa do 0,5 sekundy, podczas gdy dźwięków – maksymalnie 2 sekundy. Z uwagi na długość czasu przechowywania danych, pamięć sensoryczna nazywana jest także pamięcią ultrakrótką. Ma ona jednak inną ważną cechę – jest wyjątkowo pojemna, bo musi „udźwignąć" ogrom odbieranych danych. Na tym poziomie działa filtr, który decyduje, które informacje przejdą do następnego magazynu – bloku pamięci krótkotrwałej. Filtrem tym jest uwaga – skupienie jej na pewnych elementach sprawia, że informacje przechodzą dalej, pozostałe są eliminowane.

Pamięć krótkotrwała, czyli pamięć robocza

Blok ten charakteryzuje się tymczasowością – czas przechowywania w nim danych wynosi kilkadziesiąt sekund. Żeby wydłużyć ten czas, trzeba wciąż powtarzać daną informację, co komplikuje się przy stałym bombardowaniu nowymi wiadomościami. Pojemność pamięci krótkotrwałej nie jest zbyt duża, równocześnie może ona pomieścić w sobie od 5 do 9 jednostek informacji. Nadwyżka danych jest odrzucana lub uogólniana. Informacje w tym bloku są za to łatwo dostępne, gdyż są obecne w naszej świadomości. Pamięć ta nie tylko gromadzi, ale i na bieżąco przetwarza dane, które są niezbędne do bieżących działań. Ułamek odebranych danych natomiast zostaje przygotowany do przejścia na kolejny poziom, do bloku pamięci długotrwałej.

Pamięć długotrwała

Jeśli pamięć krótkotrwałą porównamy do pamięci roboczej podobnej do pamięci RAM, to pamięć długotrwałą – pozostając w analogiach komputerowych – należy skojarzyć z twardym dyskiem m.in. ze względu na jej trwałość. Zapisywane na niej dane dostępne są poprzez pamięć roboczą. Jest to największy objętościowo spośród wszystkich bloków. Musi taki być, bo magazynuje dużo danych i to na bardzo długo, praktycznie rzecz biorąc – dożywotnio! Kontynuując nazewnictwo komputerowe, w folderach pamięci długotrwałej znaleźć można np. pliki z zasadami gramatyki języka niemieckiego, nazwami geograficznymi, pojęciami z chemii organicznej, umiejętnościami matematycznymi, ale i pliki ze wspomnieniami z wycieczki w góry.

W obrębie pamięci długiego okresu wyróżniamy pamięć deklaratywną i niedeklaratywną. Pierwsza z nich dotyczy możliwych do zwerbalizowania informacji, czyli tych, które odpowiadają na pytanie: „co?". Można ją podzielić na dwa rodzaje: pamięć semantyczną, dotyczącą wiedzy wyuczonej, oraz pamięć epizodyczną, obejmującą zdarzenia z życia. Pamięć niedeklaratywna zaś wiąże się głównie z czynnościami i umiejętnościami – odpowiada na pytanie „jak?", np. jak jeździć na rowerze, jak obsługiwać maszynę. Podział ten dobrze obrazuje przykład z nauki języka. Znajomość czasownika „skating" (jazda na rolkach) powinna znaleźć się w bloku pamięci semantycznej, wspomnienie weekendowej jazdy na rolkach należy do pamięci epizodycznej, zaś sama umiejętność jeżdżenia na nich to domena pamięci proceduralnej.

Zapamiętywanie a trzy bloki pamięci

Proces zapamiętywania to nic innego, jak zostawianie trwałego śladu w pamięci. A skoro poznaliśmy już podział pamięci na bloki, możemy uzupełnić definicję, mówiąc o trwałym śladzie w pamięci długotrwałej. Jeśli rozpatrywać zapamiętywanie w kontekście procesów neurologicznych i fizjologicznych, proces ten polega na zmianie nietrwałego bioelektrycznego śladu pamięciowego w biochemiczną postać trwałą. Dla zapamiętywania najważniejszy jest więc moment przejścia z pamięci krótkiej (roboczej) do pamięci długotrwałej. Na tym właśnie odcinku muszą zajść pewne mechanizmy, aby dana informacja została utrwalona w pamięci długiego okresu. Jeśli one się nie pojawią, wiadomości zostaną odrzucone i zapomniane. Te procesy to:

Aby nasza nauka była skuteczna, konieczna jest „współpraca" wymienionych wyżej procesów. Nie wydaje się to łatwym zadaniem, ale z pomocą wielu nowoczesnych technik pozwalających na szybkie przyswojenie wiedzy jest to osiągalne. Takie metody jak np. MindMapping, który porządkuje wiedzę i wzmaga koncentrację, pobudzając przy tym wyobraźnię za pomocą graficznych form czy multisensoryczne techniki pamięciowe to krok ku efektywniejszemu chłonięciu wiedzy i nabywaniu nowych umiejętności. Zarówno wymienione, jak i pozostałe metody poznać można na zajęciach personalizacji w SuperMemo Language Center oraz na cyklicznie organizowanych webinariach. Przeczytać o nich można także w kolejnych artykułach publikowanych w ramach niniejszego cyklu.

Jarosław Schulz

– ekspert SuperMemo, entuzjasta i propagator technik szybkiej nauki, co robi w ramach kursów, warsztatów, zajęć na uczelniach i pracy z indywidualnymi klientami. Zawodowo: manager zajmujący się edukacją, aktualnie kieruje projektem nowoczesnych centrów językowych w ramach grupy PWN. Prywatnie: ojciec dwóch córek i obiekt posiadania 3 kotów. Energię doładowuje dzięki grom strategicznym, chodzeniu po górach i słuchaniu punk rocka, najlepiej wszystkiego naraz. Na stałe mieszka

Idea uczenia się przez całe życie, czyli system lifelong learning zaczyna przenikać do naszej codzienności. Sprzyja temu także szeroka oferta dostępnych na rynku warsztatów: od nauki języków obcych, przez kursy tańca, szydełkowania po poznanie tajników powstawania sushi. I choć coraz częściej uczestniczymy w nowych zajęciach dla własnej przyjemności, a nie tylko z konieczności, nie omija nas proces zapamiętywania, bo to on gwarantuje skuteczność nauki – jest kluczowym składnikiem w procesie uczenia się. Warto wiedzieć, na czym dokładnie on polega.

Pozostało 91% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!