Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie prowadzi żadnej akcji weryfikacji świadczeń przyznanych przed laty. Najczęściej dochodzi do tego, gdy sam rencista zwróci się do ZUS o przyznanie wyższego świadczenia.
W ostatnich miesiącach już kilka osób walczyło przed Sądem Najwyższym o zachowanie prawa do renty przyznanej przed zmianą przepisów w 1997 r. Wszystkie przegrały. Trudno ocenić, ile takich spraw toczy się przed wszystkimi sądami w Polsce, ale liczba osób, które mogą znaleźć się w tej sytuacji, jest duża. ZUS ma bowiem prawo i obowiązek ściśle kontrolować stopień niezdolności rencistów do pracy.
Na własnej skórze przekonał się o tym Wincenty P., który rentę inwalidzką otrzymał już w 1972 r. Po resekcji żołądka w wyniku choroby wrzodowej został zaliczony do II grupy inwalidzkiej. W 1990 r. świadczenie to zostało mu przyznane na stałe. Renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy była mu wypłacana nieprzerwanie do 30 listopada 2003 r. Lekarz orzecznik ZUS stwierdził wtedy, że wnioskodawca odzyskał zdolność do pracy. Wincenty P. odwołał się od decyzji ZUS wstrzymującej po 30 latach wypłatę renty, powołując się na § 29 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra pracy, płac i spraw socjalnych z 5 sierpnia 1983 r. w sprawie składu komisji lekarskich do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, trybu postępowania, trybu kierowania na badania przez te komisje oraz szczegółowych zasad ustalania inwalidztwa (DzU nr 47, poz. 214 ze zm.). Te przepisy obowiązywały do 31 sierpnia 1997 r., zgodnie z nimi osoby, których inwalidztwo trwało nieprzerwanie ponad 10 lat, otrzymują swoje świadczenie na stałe, gdyż ZUS nie ma prawa wyznaczyć im terminu badań kontrolnych i weryfikować stanu zdrowia. Zdaniem Wincentego P. nie było podstaw prawnych do kierowania go na badania kontrolne w 2003 r., gdyż nie podlegał on przepisom nowego rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 8 sierpnia 1997 r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy do celów rentowych (DzU nr 99, poz. 612). Te przepisy przewidują już możliwość sprawdzania, czy rencista jest rzeczywiście niezdolny do pracy i czy przysługuje mu z tego tytułu świadczenie.
Sądy, które rozpatrywały tę sprawę, nie były zgodne. Nawet Sąd Najwyższy wydawał w podobnych przypadkach sprzeczne wyroki. Dlatego rzecznik praw obywatelskich zwrócił się do SN o rozstrzygnięcie tych rozbieżności.
W wyroku wydanym przez skład siedmiu sędziów w styczniu 2006 r. (sygn. IIIUZP2/05) SN stwierdził, że o ile stary system ubezpieczeń społecznych (przed 1 stycznia 1999 r.) miał silne elementy zabezpieczeniowe i przyznawanie rent na stałe po 10 latach pobierania miało uzasadnienie, o tyle nowy system idzie w kierunku ubezpieczeniowym i wypłata rent jest związana z rzeczywistą niezdolnością do pracy.