Internetowe rozliczenie z fiskusem nie wymaga zakupu specjalnego oprogramowania. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu oraz oprogramowaniem Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 lub wyższej.
Przed przystąpieniem do wypełniania zeznania należy przygotować swój numer PESEL (jeśli podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej) lub NIP (prowadzący biznes).
Jeśli nie posługujemy się tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym, należy sięgnąć po zeznanie podatkowe za 2011 rok. Kwota przychodu z ubiegłorocznego zeznania jest w takim przypadku swoistym „kodem autoryzującym", czyli tak naprawdę innym rodzajem elektronicznego podpisu.
Elektroniczne deklaracje podatkowe różnych typów można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl. Tam też znajdziemy m.in. szczegółowe instrukcje ich wypełniania i zestaw najczęściej zadawanych pytań w sprawach rozliczeń elektronicznych. Z tej strony należy pobrać odpowiedni interaktywny formularz PIT albo otworzyć go bezpośrednio z Internetu. Należy też pobrać tzw. wtyczkę (plug-in) służącą do autoryzacji zeznania. Uwaga – nawet jeśli rok temu składaliśmy zeznanie elektroniczne i instalowaliśmy taką wtyczkę, teraz konieczne jest pobranie nowej, w wersji 3.0.0.
Na ekranie komputera zobaczymy identyczny wzór zeznania jak papierowe, tyle że z interaktywnymi polami. Samo wypełnianie formularzy nie nastręcza trudności. System sam dokonuje rachunków po wpisaniu odpowiednich kwot w poszczególne pola, przypomina o polach niewypełnionych, a także koryguje niektóre błędy.