Minister finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą rozliczenia osób fizycznych, które czerpią zyski z reklam zamieszczanych na ich własnych stronach internetowych (DD2/033/55/KBF /14/RD -75000). Uznał, że uzyskiwane z tego tytułu wynagrodzenie to przychód z umowy o charakterze podobnym do umowy najmu lub dzierżawy. Zarabiający w ten sposób mogą więc płacić ryczałt 8,5 proc.

– To przełomowa interpretacja, która kończy kilkuletnie spory. Skorzystają na tym osoby, które np. prowadzą blogi i zarabiają na zamieszczanych na nich reklamach. Dzięki interpretacji będą mogli zapłacić 8,5 proc. podatku od uzyskanego przychodu. Dotychczas płacili nawet 32 proc. od dochodu. Mogli co prawda odliczyć koszty, ale nie były one zwykle zbyt wysokie – mówi Grzegorz Grochowina z KPMG.

Dotychczas Ministerstwo Finansów upierało się, by osoba mająca wpływy z reklam płaciła podatek według skali, czyli stawek 18 i 32 proc. Z kolei sądy administracyjne orzekały, że wynagrodzenie otrzymywane przez osobę fizyczną zarządzającą stroną internetową należy zakwalifikować do źródła przychodów: najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT).

– To korzystna interpretacja, bo kwalifikacja wynagrodzenia z udostępniania powierzchni na stronach internetowych do tzw. innych źródeł przychodu oznaczała opodatkowanie takiego dochodu według skali podatkowej – tłumaczy Dominika Dragan-Berestecka, doradca podatkowy. Przyznanie przez ministra finansów, że przychód ten pochodzi z umów podobnych do najmu i dzierżawy, pozwala na wybór ryczałtu w wysokości 8,5 proc., ale trzeba pamiętać, że wyboru tej formy opodatkowania na dany rok można dokonać do 20 stycznia tego roku, a gdy działalność rozpoczyna się w trakcie roku – najpóźniej do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu. Osoby zarabiające w ten sposób, które dotychczas kierowały się stanowiskiem ministra, nie skorzystają więc od razu na zmianie jego opinii – mówi ekspertka.

Minister wyjaśnił w interpretacji, że osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem, uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT, pod warunkiem że nie są uzyskiwane z działalności gospodarczej. Podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.