Reklama

Opodatkowanie sprzedaży reklam w internecie na prywatnych stronach

Właściciele blogów, którzy czerpią zyski z reklam, zapłacą 8,5 proc. ryczałtu od uzyskanego przychodu. Warunkiem jest zgłoszenie fiskusowi takiej formy opodatkowania.

Publikacja: 24.09.2014 07:25

Opodatkowanie sprzedaży reklam w internecie na prywatnych stronach

Foto: www.sxc.hu

Minister finansów wydał na początku września interpretację ogólną, która zakończyła kilkuletnie spory o opodatkowanie zysku z reklam zamieszczanych na stronach internetowych (DD2/033/55/KBF/14/RD-75000). Wynika z niej, że osoba fizyczna, która udostępnia na stronie internetowej miejsce reklamowe za wynagrodzeniem, uzyskuje przychód z tytułu umowy o charakterze podobnym do umowy najmu lub dzierżawy. Dochód ten podlega co do zasady opodatkowaniu według stawek 18 i 32 proc. PIT.

Podatnik może również wybrać rozliczenie na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zapłaci wówczas 8,5 proc. podatku od przychodu (bez odliczenia kosztów). Taką możliwość mają tylko osoby fizyczne, które nie zarabiają na reklamach w ramach działalności gospodarczej. Nie skorzystają z niej też od razu.

– Osoba, która dotychczas rozliczała się według stawek 18 i 32 proc., skorzysta z ryczałtu 8,5 proc. dopiero w 2015 r., gdyż w trakcie roku nie można zmieniać formy opodatkowania – wyjaśnia Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.

Jeśli więc dana osoba ma zyski z reklam opodatkowane według skali, to do końca roku musi rozliczać się na dotychczasowych zasadach. Jeśli chce płacić ryczałt, powinna do 20 stycznia 2015 r. złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

Ci, którzy dopiero teraz zaczynają czerpać zyski z reklam, mogą od razu płacić 8,5 proc. podatku. W tym przypadku oświadczenie należy złożyć najpóźniej do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu. Jeśli pierwszy przychód zostanie osiągnięty w grudniu, to do końca roku. Przestrzeganie tych terminów jest bardzo ważne, gdyż w razie ich przekroczenia podatnik straci prawo do ryczałtu.

Reklama
Reklama

Przykład: Pani Alina prowadzi od kilku miesięcy blog kulinarny w internecie. We wrześniu zarobiła 300 zł za zamieszczenie na nim reklamy. Jeśli chce płacić ryczałt 8,5 proc., oświadczenie o jego wyborze powinna złożyć do 20 października.

– Osoby, które dotychczas płaciły 18 i 32 proc. PIT, mogą co prawda złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, posiłkując się omawianą interpretacją ogólną, jednak ze względu na jej ograniczoną moc działania wstecz szanse na odzyskanie podatku są niewielkie – uważa Grzegorz Grochowina.

Jak zaznacza, ryczałt od przychodów z reklam przysługuje osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w tym zakresie. Fiskus może więc zakwestionować takie rozliczenie osób, które np. czerpią zyski z reklam na dziesięciu blogach internetowych.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama