Minister finansów wydał na początku września interpretację ogólną, która zakończyła kilkuletnie spory o opodatkowanie zysku z reklam zamieszczanych na stronach internetowych (DD2/033/55/KBF/14/RD-75000). Wynika z niej, że osoba fizyczna, która udostępnia na stronie internetowej miejsce reklamowe za wynagrodzeniem, uzyskuje przychód z tytułu umowy o charakterze podobnym do umowy najmu lub dzierżawy. Dochód ten podlega co do zasady opodatkowaniu według stawek 18 i 32 proc. PIT.
Podatnik może również wybrać rozliczenie na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zapłaci wówczas 8,5 proc. podatku od przychodu (bez odliczenia kosztów). Taką możliwość mają tylko osoby fizyczne, które nie zarabiają na reklamach w ramach działalności gospodarczej. Nie skorzystają z niej też od razu.
– Osoba, która dotychczas rozliczała się według stawek 18 i 32 proc., skorzysta z ryczałtu 8,5 proc. dopiero w 2015 r., gdyż w trakcie roku nie można zmieniać formy opodatkowania – wyjaśnia Grzegorz Grochowina, ekspert w firmie doradczej KPMG.
Jeśli więc dana osoba ma zyski z reklam opodatkowane według skali, to do końca roku musi rozliczać się na dotychczasowych zasadach. Jeśli chce płacić ryczałt, powinna do 20 stycznia 2015 r. złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Ci, którzy dopiero teraz zaczynają czerpać zyski z reklam, mogą od razu płacić 8,5 proc. podatku. W tym przypadku oświadczenie należy złożyć najpóźniej do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu. Jeśli pierwszy przychód zostanie osiągnięty w grudniu, to do końca roku. Przestrzeganie tych terminów jest bardzo ważne, gdyż w razie ich przekroczenia podatnik straci prawo do ryczałtu.