[b]Skorzystałem z kredytu na zakup akcji. W związku z ogólną sytuacją gospodarczą nie spłaciłem go w terminie. Potem spłaciłem kapitał i osiągnąłem porozumienie z bankiem, który anulował mi odsetki od kredytu przeterminowanego. Do dziś nie dostałem z banku żadnych dokumentów związanych z tą sytuacją. Czy powstało zobowiązanie podatkowe i powinienem je ująć w PIT?[/b]
[b]Odpowiada Michał Dec, doradca podatkowy w kancelarii Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy: [/b]
Z pytania czytelnika wynika, iż jest on posiadaczem akcji, których zakup był finansowany ze środków pozyskanych z kredytu bankowego. Z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsetki od kredytu bankowego na zakup akcji nabytych przed 2009 r., podobnie jak wydatki na nabycie akcji, są kosztem podatkowym w chwili ich sprzedaży.
Jeżeli jednak w trakcie umowy kredytowej zalegał ze spłatą rat, a na skutek porozumienia z bankiem doszło do częściowego umorzenia kwoty naliczonych odsetek, to można uznać, że u kredytobiorcy powstał przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia otrzymanego od banku. Zasadnicze znaczenie ma fakt, iż bank jest uprawniony do egzekwowania istniejącej należności z tytułu naliczonych odsetek i każda forma nieodpłatnego jej “anulowania” powoduje powstanie po stronie kredytobiorcy przychodu. W pana sytuacji może się jednak okazać, iż anulowanie odsetek nie stanowiło nieodpłatnego świadczenia, jeżeli doszło przy tym do zwiększenia marży banku bądź zwiększenia innych pana zobowiązań w ramach umowy kredytowej. Taka okoliczność mogłaby wykluczać powstanie przychodu.
Warto też zauważyć, jak taką sytuację ocenił sam bank, który nie wystawił przecież informacji PIT-8C i nie doręczył jej ani panu, ani urzędowi skarbowemu. W przypadku takiego umorzenia, byłby zobowiązany sporządzić taką informację i przekazać ją zarówno kredytobiorcy, jak i organom podatkowym. Być może zatem zdaniem banku w ogóle nie doszło do formalnego umorzenia odsetek.