Ruszyła kampania społecz na „Zostań ambasadorem 1 proc.". Jej celem jest rozbudzenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społecznej polskich księgowych. Kampania ma ich zachęcić do przypominania klientom o możliwości przekazania części podatku dochodowego na ważny społecznie cel.
Do biur rachunkowych w Polsce zostaną rozesłane specjalne listy oraz e-maile przypominające o wadze aktywnego wpierania idei 1 proc. Aby ułatwić to zadanie księgowym i ich klientom, na portalu ksiegowiprzyszlosci.pl zamieszczona została wyszukiwarka OPP uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku.
Ambasadorem 1 proc. mogą być nie tylko księgowi, ale każdy, kto składając roczne zeznanie, wpisze do niego numer KRS organizacji pożytku publicznego lub zachęci do tego swoich znajomych. Na stronie „Zostań ambasadorem 1 proc." na portalu Facebook może wypowiedzieć się każdy, komu bliska jest ta kwestia.
Dotychczas zaledwie 43 proc. podatników decydowało o przeznaczeniu 1 proc. podatku dochodowego na wybrany przez siebie cel. Liczba takich osób rośnie jednak sukcesywnie. W 2004 r. (pierwszym roku obowiązywania tego prawa) było to niewiele ponad 80 tys. osób. W ubiegłym roku natomiast już ponad 11 mln.
Przypomnijmy, że od 2004 r. organizacje pozarządowe i inne podmioty mogą uzyskiwać status organizacji pożytku publicznego. Wiąże się on ze specjalnymi przywilejami, w tym prawem do otrzymywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych. Przekazywanie podatku na rzecz organizacji pozarządowych o charakterze pożytku publicznego jest możliwe także m.in. na Litwie, na Węgrzech i Słowacji.