Księgowi przypomną o możliwości przekazania 1 proc. PIT

Mniej niż połowa podatników korzysta z możliwości przekazania 1 proc. swojego PIT organizacjom pożytku publicznego. W zmianie tych statystyk mają pomóc księgowi.

Publikacja: 20.03.2013 09:57

Ruszyła kampania społecz na „Zostań ambasadorem 1 proc.". Jej celem jest rozbudzenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społecznej   polskich księgowych. Kampania ma ich zachęcić do przypominania klientom o możliwości przekazania części podatku dochodowego na ważny społecznie cel.

Do biur rachunkowych w Polsce zostaną rozesłane specjalne listy oraz e-maile przypominające o wadze aktywnego wpierania idei 1 proc. Aby ułatwić to zadanie księgowym i ich klientom, na portalu ksiegowiprzyszlosci.pl zamieszczona została wyszukiwarka OPP uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku.

Ambasadorem 1 proc. mogą być nie tylko księgowi, ale każdy, kto składając roczne zeznanie, wpisze do niego numer KRS organizacji pożytku publicznego lub zachęci do tego swoich  znajomych. Na stronie „Zostań ambasadorem 1 proc." na portalu Facebook może wypowiedzieć się każdy, komu bliska jest ta kwestia.

Dotychczas zaledwie 43 proc. podatników decydowało o przeznaczeniu 1 proc. podatku dochodowego na wybrany przez siebie cel. Liczba takich osób rośnie jednak sukcesywnie. W 2004 r. (pierwszym roku obowiązywania tego prawa) było to niewiele ponad 80 tys. osób. W ubiegłym roku natomiast już ponad 11 mln.

Przypomnijmy, że od 2004 r. organizacje pozarządowe i inne podmioty mogą uzyskiwać status organizacji pożytku publicznego. Wiąże się on ze specjalnymi przywilejami, w tym prawem do otrzymywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych. Przekazywanie podatku na rzecz organizacji pozarządowych o charakterze pożytku publicznego  jest możliwe także m.in. na Litwie, na Węgrzech i Słowacji.

Obecnie status OPP ma w Polsce 7289 organizacji. W ubiegłym roku otrzymały one ponad 457 mln zł, a średnia kwota przekazana przez podatnika wyniosła 40,96 zł.

OPP, dzięki kwotom otrzymywanym z 1 proc. podatku, mają szansę prowadzić na większą skalę ważne społecznie przedsięwzięcia. W dalszym ciągu jednak 57 proc.podatników nie zdecydowało się im pomóc. Kampania społeczna „Zostań ambasadorem 1 proc." ma na celu zmianę tej sytuacji. Organizator kampanii  wierzy, że w zmianie statystyk pomóc mogą sami księgowi oraz pracownicy biur rachunkowych. Organizatorem kampanii społecznej „Zostań ambasadorem 1 proc." jest Stowarzyszenie MANKO, jedna z organizacji pozarządowych, będąca pomysłodawcą oraz realizatorem wielu kampanii społecznych, m.in. „Lokal bez Papierosa.pl", „przeTESTuj się", „Nie pal przy dziecku", „Pilnuj Drinka".

Patronat honorowy nad kampanią objął Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej. Kampanię wspiera również Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.

Ruszyła kampania społecz na „Zostań ambasadorem 1 proc.". Jej celem jest rozbudzenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społecznej   polskich księgowych. Kampania ma ich zachęcić do przypominania klientom o możliwości przekazania części podatku dochodowego na ważny społecznie cel.

Do biur rachunkowych w Polsce zostaną rozesłane specjalne listy oraz e-maile przypominające o wadze aktywnego wpierania idei 1 proc. Aby ułatwić to zadanie księgowym i ich klientom, na portalu ksiegowiprzyszlosci.pl zamieszczona została wyszukiwarka OPP uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów