Księgowi przypomną o możliwości przekazania 1 proc. PIT

Mniej niż połowa podatników korzysta z możliwości przekazania 1 proc. swojego PIT organizacjom pożytku publicznego. W zmianie tych statystyk mają pomóc księgowi.

Publikacja: 20.03.2013 09:57

Ruszyła kampania społecz na „Zostań ambasadorem 1 proc.". Jej celem jest rozbudzenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społecznej   polskich księgowych. Kampania ma ich zachęcić do przypominania klientom o możliwości przekazania części podatku dochodowego na ważny społecznie cel.

Do biur rachunkowych w Polsce zostaną rozesłane specjalne listy oraz e-maile przypominające o wadze aktywnego wpierania idei 1 proc. Aby ułatwić to zadanie księgowym i ich klientom, na portalu ksiegowiprzyszlosci.pl zamieszczona została wyszukiwarka OPP uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku.

Ambasadorem 1 proc. mogą być nie tylko księgowi, ale każdy, kto składając roczne zeznanie, wpisze do niego numer KRS organizacji pożytku publicznego lub zachęci do tego swoich  znajomych. Na stronie „Zostań ambasadorem 1 proc." na portalu Facebook może wypowiedzieć się każdy, komu bliska jest ta kwestia.

Dotychczas zaledwie 43 proc. podatników decydowało o przeznaczeniu 1 proc. podatku dochodowego na wybrany przez siebie cel. Liczba takich osób rośnie jednak sukcesywnie. W 2004 r. (pierwszym roku obowiązywania tego prawa) było to niewiele ponad 80 tys. osób. W ubiegłym roku natomiast już ponad 11 mln.

Przypomnijmy, że od 2004 r. organizacje pozarządowe i inne podmioty mogą uzyskiwać status organizacji pożytku publicznego. Wiąże się on ze specjalnymi przywilejami, w tym prawem do otrzymywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych. Przekazywanie podatku na rzecz organizacji pozarządowych o charakterze pożytku publicznego  jest możliwe także m.in. na Litwie, na Węgrzech i Słowacji.

Obecnie status OPP ma w Polsce 7289 organizacji. W ubiegłym roku otrzymały one ponad 457 mln zł, a średnia kwota przekazana przez podatnika wyniosła 40,96 zł.

OPP, dzięki kwotom otrzymywanym z 1 proc. podatku, mają szansę prowadzić na większą skalę ważne społecznie przedsięwzięcia. W dalszym ciągu jednak 57 proc.podatników nie zdecydowało się im pomóc. Kampania społeczna „Zostań ambasadorem 1 proc." ma na celu zmianę tej sytuacji. Organizator kampanii  wierzy, że w zmianie statystyk pomóc mogą sami księgowi oraz pracownicy biur rachunkowych. Organizatorem kampanii społecznej „Zostań ambasadorem 1 proc." jest Stowarzyszenie MANKO, jedna z organizacji pozarządowych, będąca pomysłodawcą oraz realizatorem wielu kampanii społecznych, m.in. „Lokal bez Papierosa.pl", „przeTESTuj się", „Nie pal przy dziecku", „Pilnuj Drinka".

Patronat honorowy nad kampanią objął Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej. Kampanię wspiera również Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.

Ruszyła kampania społecz na „Zostań ambasadorem 1 proc.". Jej celem jest rozbudzenie świadomości i poczucia odpowiedzialności społecznej   polskich księgowych. Kampania ma ich zachęcić do przypominania klientom o możliwości przekazania części podatku dochodowego na ważny społecznie cel.

Do biur rachunkowych w Polsce zostaną rozesłane specjalne listy oraz e-maile przypominające o wadze aktywnego wpierania idei 1 proc. Aby ułatwić to zadanie księgowym i ich klientom, na portalu ksiegowiprzyszlosci.pl zamieszczona została wyszukiwarka OPP uprawnionych do otrzymywania 1 proc. podatku.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem