Trybunał Konstytucyjny (sygn. SK 18/09) zakwestionował zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących opodatkowanie tzw. przychodów nieujawnionych. Jakie skutki oznacza to dla osób, względem których postępowanie o nieujawnione przychody zostało zakończone prawomocną decyzją albo jeszcze trwa? W odniesieniu do tej pierwszej grupy należy wskazać art. 240 § 1 pkt 8 ordynacji podatkowej. Na tej podstawie (wyłącznie na wniosek zainteresowanych złożony w terminie miesiąca od publikacji orzeczenia w Dzienniku Ustaw) można żądać wznowienia postępowania. Należy kwestionować poprawność prawomocnych rozstrzygnięć, żądając stwierdzenia nieważności decyzji albo co najmniej oceny zebranych dowodów zgodnie z zasadą in dubio pro tribuario.
Czy jednak fiskus w każdym wypadku wznowi postępowanie? Niestety, nie skorzystają na tym osoby, których zobowiązania się przedawniły, czyli zasadniczo (np. termin przedawnienia zobowiązania ulega zawieszeniu przy skierowaniu sprawy do sądu administracyjnego) te ustalone decyzjami wydanymi przed 2008 r. Ponadto pojawia się przy tym inna istotna wątpliwość. Otóż TK – ze względu na zakres skargi – zakwestionował przepisy (m.in. art. 20 ust. 3) ustawy o PIT w ich brzmieniu tylko w latach 1998–2006. Może to stanowić problem dla osób, względem których decyzje ustalające zostały wydane na podstawie nowszych regulacji, aczkolwiek wydaje się, że nieco tylko zmodyfikowane aktualne brzmienie tych przepisów także pozostaje niezgodne z konstytucją (z tych samych powodów). Z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego skorzystają także ci, których postępowania o nieujawnione dochody zostały zawieszone przed sądami pierwszej instancji. Sprawy te niebawem będą wznawiane i na ich rozstrzygnięcie istotny wpływ będzie miało orzeczenie Trybunału.
—not. olat
Autor jest doradcą podatkowym w kancelarii EOL