Reklama
Rozwiń
Reklama

Jaki podatek od reklam na stronie internetowej

Osoby zarabiające ?na ogłoszeniach zamieszczanych na swoich stronach internetowych muszą się spierać ?ze skarbówką o zasady rozliczenia.

Publikacja: 26.05.2014 08:40

Jaki podatek od reklam na stronie internetowej

Foto: www.sxc.hu

Zysk z internetowych reklam trzeba opodatkować według skali. Nie można wybrać prostszego i niższego ryczałtu. To konkluzja interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy (numer interpretacji: ITPB1/415-160/14/AK).

Wystąpił o nią właściciel stworzonych samodzielnie kilkunastu stron internetowych. Zawarł umowę ze spółką, która zamieszcza na nich reklamy swoich klientów. Właściciel otrzymuje  za to stałe wynagrodzenie (czynsz). Zdecydował się opodatkować je ryczałtem. Uważa, że jest to możliwe, ponieważ zawarta przez niego umowa podobna jest do dzierżawy.  A zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie opodatkowane w ten sposób są przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dlatego też złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze tej formy rozliczenia.

Skarbówka stwierdziła jednak, że postąpił nieprawidłowo. Jej zdaniem udostępnianie swoich stron na reklamy nie jest umową najmu ani dzierżawy. Nie można więc opodatkować wynagrodzenia 8,5-proc. ryczałtem.

Jak argumentuje izba skarbowa? Właściciel nie oddaje swoich stron do używania spółce, udostępnia jedynie miejsce na nich. Nie traci władztwa nad całymi stronami. Nadal nimi dysponuje, chociaż w ograniczonym zakresie. Nie są więc spełnione warunki z kodeksu cywilnego pozwalające na uznanie zawartej umowy do podobnej do najmu bądź dzierżawy.

Jak w takim razie rozliczać czynsz? Fiskus uważa, że wynagrodzenie za reklamy na stronie (blogu) to tzw. przychód z innych źródeł. Osoba, która je otrzymuje, nie musi wpłacać zaliczek na podatek w ciągu roku. Po jego zakończeniu wpisuje przychód do swojego zeznania rocznego. Dochód z tego tytułu (czyli przychód pomniejszony o koszty, które jednak są z reguły w takiej sytuacji niewielkie) dodaje do pozostałych  wykazywanych w zeznaniu (np. z umowy o pracę). Całość musi opodatkować według skali – 18- lub 32-proc. stawką.

Reklama
Reklama

Skarbówki nie przekonało nawet korzystne dla podatników orzecznictwo sądowe, np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 2485/10 oraz II FSK 1548/10).

Zysk z internetowych reklam trzeba opodatkować według skali. Nie można wybrać prostszego i niższego ryczałtu. To konkluzja interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy (numer interpretacji: ITPB1/415-160/14/AK).

Wystąpił o nią właściciel stworzonych samodzielnie kilkunastu stron internetowych. Zawarł umowę ze spółką, która zamieszcza na nich reklamy swoich klientów. Właściciel otrzymuje  za to stałe wynagrodzenie (czynsz). Zdecydował się opodatkować je ryczałtem. Uważa, że jest to możliwe, ponieważ zawarta przez niego umowa podobna jest do dzierżawy.  A zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie opodatkowane w ten sposób są przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dlatego też złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze tej formy rozliczenia.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama