Jaki podatek od reklam na stronie internetowej

Osoby zarabiające ?na ogłoszeniach zamieszczanych na swoich stronach internetowych muszą się spierać ?ze skarbówką o zasady rozliczenia.

Publikacja: 26.05.2014 08:40

Jaki podatek od reklam na stronie internetowej

Foto: www.sxc.hu

Zysk z internetowych reklam trzeba opodatkować według skali. Nie można wybrać prostszego i niższego ryczałtu. To konkluzja interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy (numer interpretacji: ITPB1/415-160/14/AK).

Wystąpił o nią właściciel stworzonych samodzielnie kilkunastu stron internetowych. Zawarł umowę ze spółką, która zamieszcza na nich reklamy swoich klientów. Właściciel otrzymuje  za to stałe wynagrodzenie (czynsz). Zdecydował się opodatkować je ryczałtem. Uważa, że jest to możliwe, ponieważ zawarta przez niego umowa podobna jest do dzierżawy.  A zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie opodatkowane w ten sposób są przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dlatego też złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze tej formy rozliczenia.

Skarbówka stwierdziła jednak, że postąpił nieprawidłowo. Jej zdaniem udostępnianie swoich stron na reklamy nie jest umową najmu ani dzierżawy. Nie można więc opodatkować wynagrodzenia 8,5-proc. ryczałtem.

Jak argumentuje izba skarbowa? Właściciel nie oddaje swoich stron do używania spółce, udostępnia jedynie miejsce na nich. Nie traci władztwa nad całymi stronami. Nadal nimi dysponuje, chociaż w ograniczonym zakresie. Nie są więc spełnione warunki z kodeksu cywilnego pozwalające na uznanie zawartej umowy do podobnej do najmu bądź dzierżawy.

Jak w takim razie rozliczać czynsz? Fiskus uważa, że wynagrodzenie za reklamy na stronie (blogu) to tzw. przychód z innych źródeł. Osoba, która je otrzymuje, nie musi wpłacać zaliczek na podatek w ciągu roku. Po jego zakończeniu wpisuje przychód do swojego zeznania rocznego. Dochód z tego tytułu (czyli przychód pomniejszony o koszty, które jednak są z reguły w takiej sytuacji niewielkie) dodaje do pozostałych  wykazywanych w zeznaniu (np. z umowy o pracę). Całość musi opodatkować według skali – 18- lub 32-proc. stawką.

Skarbówki nie przekonało nawet korzystne dla podatników orzecznictwo sądowe, np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 2485/10 oraz II FSK 1548/10).

Zysk z internetowych reklam trzeba opodatkować według skali. Nie można wybrać prostszego i niższego ryczałtu. To konkluzja interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy (numer interpretacji: ITPB1/415-160/14/AK).

Wystąpił o nią właściciel stworzonych samodzielnie kilkunastu stron internetowych. Zawarł umowę ze spółką, która zamieszcza na nich reklamy swoich klientów. Właściciel otrzymuje  za to stałe wynagrodzenie (czynsz). Zdecydował się opodatkować je ryczałtem. Uważa, że jest to możliwe, ponieważ zawarta przez niego umowa podobna jest do dzierżawy.  A zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie opodatkowane w ten sposób są przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dlatego też złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze tej formy rozliczenia.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"