W konsekwencji, jeżeli koszty bezpośrednio związane z przychodami uzyskanymi w danym roku zostały poniesione w kolejnym roku podatkowym, po sporządzeniu sprawozdania finansowego albo po złożeniu zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym, w którym uzyskano te przychody, to koszty takie potrącalne są w roku ich poniesienia. Stanowisko to potwierdził m.in. minister finansów w interpretacji indywidualnej z 25 maja 2015 r. (DD10.8221.48.2015.MZO), w której wskazał, że: „Gdyby ustawodawca uznał za stosowne, aby w trybie art. 15 ust. 4c updop koszty rozliczyć wyłącznie w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, którego dotyczy przychód powiązany z tym kosztem, zawarłby w tym przepisie analogiczne sformułowanie jak to ma miejsce w innych przepisach uodop, tj. w art. 25 ust. 11, 12 i ust. 16 pkt 2 updop". Podobny pogląd można również spotkać w innych bieżących interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, m.in.: Izby Skarbowej w Katowicach z 3 grudnia 2015 r. (IBPB-1-3/4510-383/15/AB) oraz Izby Skarbowej w Warszawie z 30 sierpnia 2016 r. (IPPB3/ 4510-631/16-2/AG).
Przykład
Spółka, której rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, osiągnęła w 2014 r. przychód z tytułu wykonanej usługi przewozowej. Po ponad dwóch latach spółka w październiku 2016 r. poniosła koszt bezpośredni związany z tym przewozem w postaci opłaty administracyjnej za przewóz ponadnormatywny. Opłata została nałożona na spółkę w drodze postępowania administracyjnego i wydanej decyzji właściwego organu.
Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem organów podatkowych, spółka może taki koszt bezpośredni potrącić w dacie faktycznego poniesienia wydatku (tj. w 2016 r.), a nie w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, którego dotyczył przychód powiązany z tym wydatkiem (2015 r.).
Zdanie są podzielone
Stanowisko to obecnie wyraźnie dominuje wśród organów podatkowych, jednak należy mieć również na uwadze istnienie odmiennego poglądu prezentowanego zarówno przez niektóre organy, jak i przez sądy administracyjne. Twierdzą one, że poniesienie kosztu wiążącego się bezpośrednio z przychodem po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania skutkuje tym, że koszty te można rozliczyć wyłącznie w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, którego dotyczy przychód powiązany z tym wydatkiem (por. interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 30 marca 2012 r., IBPBI/2/423-121/12/JD, a także wyroki: NSA z 26 lutego 2013 r., II FSK 1298/11; NSA z 13 kwietnia 2016 r., II FSK 397/14; WSA w Warszawie z 8 kwietnia 2016 r., III SA/Wa 1410/15).
Przedstawione stanowisko judykatury nie zyskało jednak szerokiej aprobaty w interpretacjach organów podatkowych. W interpretacji z 25 listopada 2015 r. (IPPB6/4510-299/15-2/AG) Izba Skarbowa w Warszawie wprost wskazała, że: „nie podziela stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego, zawartego w wyroku z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. akt 1298/11, który dokonując interpretacji art. 15 ust. 4c ustawy stwierdził, że »poniesienie kosztu wiążącego się bezpośrednio z przychodem 2008 i 2009 r., po dniu sporządzenia sprawozdań finansowych za wskazane lata, skutkuje tym, że koszty te można rozliczyć wyłącznie w trybie art. 15 ust. 4c u.p.d.o.p. tj. w roku podatkowym następującym bezpośrednio po roku, którego dotyczy przychód powiązany z tym wydatkiem.« Z art.15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika, że koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami należy wyłącznie ujmować w roku następującym bezpośrednio po roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód".
Jest ryzyko
W konsekwencji, mając na uwadze aktualne interpretacje organów podatkowych, wydaje się, że koszty bezpośrednio związane z przychodami uzyskanymi w danym roku poniesione w kolejnym roku podatkowym po sporządzeniu sprawozdania finansowego albo po złożeniu zeznania należy potrącić w roku ich poniesienia (niezależnie od tego, w którym roku po roku podatkowym zostanie rozpoznany dzień poniesienia). Mając jednak na uwadze pojawiające się odmienne poglądy, nie można całkowicie wykluczyć w tym zakresie ryzyka podatkowego.