Należność przyznaną w decyzji administracyjnej można ściągnąć przez komornika sądowego tylko wówczas, gdy dopuszcza to konkretny przepis prawa.
Potwierdzeniem tego jest [b]uchwała Sądu Najwyższego(sygn. III CZP 44/09)[/b].
Wątpliwość w niej wyjaśniona powstała na tle decyzji administracyjnej wydanej na podstawie art. 95 pkt 1 ustawy z 2003 r. o służbie żołnierzy zawodowych. W myśl tego przepisu żołnierzowi zawodowemu zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej niezależnie od odprawy (jej wysokość zależy od lat służby) przysługuje przez rok po zwolnieniu ze służby wypłacane co miesiąc świadczenie pieniężne w wysokości kwoty uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego w ostatnim dniu służby. Takie świadczenie przyznał Mariuszowi J. wojskowy komendant uzupełnień w decyzji z sierpnia 2006 r. Były żołnierz zawodowy miał na jej podstawie otrzymywać przez rok 2141 zł miesięcznie. W decyzji zaznaczono, że wypłaty dokona Wojskowe Biuro Emerytalne i że jest ona ostateczna, prawomocna i podlega wykonaniu. Na jej podstawie wypłacono jednak tylko 6980 zł.
Mariusz J. po wezwaniu biura do zapłaty wystąpił do sądu cywilnego o nadanie decyzji klauzuli wykonalności. Uzyskanie jej pozwoliłoby mu na przymusowe ściągnięcie świadczenia z odsetkami na zwłokę.
Sąd I instancji jego wniosek odrzucił, uznając, że droga sądowa w takich sprawach jest niedopuszczalna. Jako podstawę wskazał art. 199 § 1 pkt 1 w związku z art. 13 § 2 kodeksu postępowania cywilnego. Sąd argumentował, że administracyjne tytuły wykonawcze (takimi są decyzje administracyjne) mogą być realizowane przede wszystkim w trybie przewidzianym przez ustawę z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i że nie ma przepisu, który przekazywałby do sądowego postępowania egzekucyjnego wykonanie decyzji administracyjnej przyznającej określone świadczenie osobie fizycznej.