[b]Sąd Najwyższy w wyroku z 7 października 2009 r. (III CSK 39/09) [/b]uznał, że takimi dobrami objętymi ochroną na podstawie tych samych przepisów co dobra osobiste osoby fizycznej, tj. art. 23 i 24 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D8FCC072C6E8E1033A651DBD21C5CE9E?id=70928]kodeksu cywilnego[/link], są renoma i wizerunek osoby prawnej.
[srodtytul]Kontrowersyjna wizualizacja [/srodtytul]
W sprawie tej powodem domagającym się takiej ochrony była spółka z o.o. Logos Paliwa, a pozwanym – jej kontrahent, przedsiębiorca Andrzej W. W 2005 r. późniejsi adwersarze podpisali umowę, w której Andrzej A. zobowiązał się do wykonania tzw. wizualizacji stacji paliw należących do tej spółki. Chodzi o identyfikację wizualną, całość symboliki stosowanej przez firmę, wszystko to, po czym można ją rozpoznać na zewnątrz (kolory firmowe, logo, symbole dekoracyjne itd.).
Spółka, uznając, że wskutek odstępstw od ustaleń wizualizacja została wykonana nieprawidłowo, nie odebrała kilku stacji i odmówiła zapłaty całego wynagrodzenia. Zdaniem Andrzeja W. nie dopłacono mu ponad 2 mln zł. Wskutek tego, nie mogąc spłacić swych zobowiązań, popadł w tarapaty.
W czerwcu 2007 r. przedsiębiorca wystosował do osób prowadzących 38 stacji spółki pisma, w których zarzucił jej nierzetelność, unikanie spłaty swych zobowiązań, sugerował dopuszczenie się przez jej zarząd zaniedbań zagrożonych odpowiedzialnością karną. Podobne treści znalazły się na jego stronie internetowej. Andrzej W. zamieścił też na niej materiał porównawczy, który miał obrazować, że zlecone prace wykonał prawidłowo. Wskazał w nim elementy, które – jego zdaniem – niesłusznie były przyczyną odmowy wypłaty należnego mu wynagrodzenia.