Reklama

Nie trzeba mieć potwierdzenia odbioru korekty

Obowiązek posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest sprzeczny z prawem wspólnotowym

Aktualizacja: 02.11.2009 06:51 Publikacja: 02.11.2009 05:00

Nie trzeba mieć potwierdzenia odbioru korekty

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

[b]Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 5 października 2009 r. (III SA/ Wa 851/09).[/b]

Spółka organizuje na zamówienie nietypowe prezenty. Klient zamawiający konkretny prezent zawiera umowę ze spółką, która działając we własnym imieniu i na rachunek własny zamawia taki prezent dla klienta. Potwierdzeniem zamówienia jest voucher, uprawniający jego okaziciela do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie. Vouchery dystrybuowane są również w sprzedaży pośredniej. W takiej sytuacji spółka nie dysponuje danymi poszczególnych klientów. Zdarza się, że klient rezygnuje z usługi i należy skorygować obrót.

Spółka zapytała organ podatkowy, czy musi w takiej sytuacji mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej, aby obniżyć podstawę opodatkowania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]VAT[/link]. Jej zdaniem nie, ponieważ art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, uzależniający prawo do korekty obrotu od otrzymania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jest niezgodny z prawem wspólnotowym, a w szczególności z zasadą neutralności i proporcjonalności.

Organ nie zgodził się z tym. Stwierdził, że w celu uzyskania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu niewykonania usługi spółka ma obowiązek posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej w miesiącu rozliczenia pomniejszenia.

Spółka wniosła skargę do WSA, który przyznał jej rację. Zdaniem sądu niedopuszczalne jest pozbawienie podatnika prawa do obniżenia obrotu w przypadku, gdy obrót ten faktycznie zaistniał wskutek rezygnacji przez klienta z usługi. Sąd zgodził się ze spółką, że art. 29 ust. 4a ustawy o VAT jest sprzeczny z prawem wspólnotowym, ponieważ dyrektywa VAT nie pozwala na swobodne ustanawianie przez państwa członkowskie formalnych warunków uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania.

Reklama
Reklama

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Tomasz Siek, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]

Jest to jedno z rozstrzygnięć sądu dotyczące zgodności polskiej ustawy o VAT z dyrektywą 2006/112/WE, gdy chodzi o obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, jakie zapadło po ostatniej nowelizacji ustawy o VAT. Stanowisko WSA jest korzystne dla podatników i miejmy nadzieję, że zostanie potwierdzone w kolejnych orzeczeniach.

Spór dotyczył art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Przypomnijmy, że przepis ten od 1 grudnia 2008 r. zastąpił dawny § 16 ust. 4 rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur i utrzymał przewidziany tam warunek zmniejszenia kwoty podatku należnego, czyli obowiązek zbierania przez podatników potwierdzeń otrzymania faktur korygujących.

Art. 29 ust. 4a od początku był krytykowany w praktyce. Podnoszono, że nowe regulacje wzbudzają poważne wątpliwości co do ich zgodności z prawem wspólnotowym. Przede wszystkim art. 73 i 90 dyrektywy 112 nie uzależnia prawa podatnika do skorzystania

z obniżenia podatku należnego np. o wartość udzielonych rabatów (zmniejszeń ceny) od wymogu posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta. Gdy zmniejszenie ceny (np. poprzez udzielenie rabatu) nie jest sporne a uzyskanie potwierdzenia niemożliwe lub znaczenie utrudnione, uzależnienie tego zmniejszenia od kwestii technicznych narusza zasadę neutralności VAT. Takie regulacje uniemożliwiają podatnikowi ustalenie podstawy opodatkowania na poziomie kwoty efektywnie otrzymanego wynagrodzenia, które zgodnie z orzecznictwem ETS jest wartością subiektywną, tzn. rzeczywiście otrzymaną w konkretnym przypadku.

Reklama
Reklama

Takie stanowisko jest jednak konsekwentnie odrzucane przez organy podatkowe, które uznają, że obowiązek zbierania potwierdzeń odbioru faktur korygujących służy zapewnieniu poprawności rozliczania podatku.

W przedstawionym wyroku takie podejście nie zostało jednak zaakceptowane. Sąd słusznie wskazał na niezgodność art. 29 ust. 4a z art. 90 dyrektywy 112. Dodatkowo podkreślił, że taka regulacja sprzeciwia się celowi wskazanemu w dyrektywie. Mam nadzieję, że takie stanowisko potwierdzą również kolejne orzeczenia sądów administracyjnych.

Na marginesie można jednak wspomnieć, że ostatnio w innym [b]wyroku (z 9 września 2009 r., I SA/Po 632/09) WSA w Poznaniu[/b] uznał art. 29 ust. 4a za zgodny z dyrektywą 112. Z ostateczną oceną obydwu wyroków warto jednak poczekać na ich pisemne uzasadnienie.[/ramka]

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama