[b]Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 5 października 2009 r. (III SA/ Wa 851/09).[/b]
Spółka organizuje na zamówienie nietypowe prezenty. Klient zamawiający konkretny prezent zawiera umowę ze spółką, która działając we własnym imieniu i na rachunek własny zamawia taki prezent dla klienta. Potwierdzeniem zamówienia jest voucher, uprawniający jego okaziciela do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie. Vouchery dystrybuowane są również w sprzedaży pośredniej. W takiej sytuacji spółka nie dysponuje danymi poszczególnych klientów. Zdarza się, że klient rezygnuje z usługi i należy skorygować obrót.
Spółka zapytała organ podatkowy, czy musi w takiej sytuacji mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej, aby obniżyć podstawę opodatkowania [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]VAT[/link]. Jej zdaniem nie, ponieważ art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, uzależniający prawo do korekty obrotu od otrzymania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, jest niezgodny z prawem wspólnotowym, a w szczególności z zasadą neutralności i proporcjonalności.
Organ nie zgodził się z tym. Stwierdził, że w celu uzyskania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu niewykonania usługi spółka ma obowiązek posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej w miesiącu rozliczenia pomniejszenia.
Spółka wniosła skargę do WSA, który przyznał jej rację. Zdaniem sądu niedopuszczalne jest pozbawienie podatnika prawa do obniżenia obrotu w przypadku, gdy obrót ten faktycznie zaistniał wskutek rezygnacji przez klienta z usługi. Sąd zgodził się ze spółką, że art. 29 ust. 4a ustawy o VAT jest sprzeczny z prawem wspólnotowym, ponieważ dyrektywa VAT nie pozwala na swobodne ustanawianie przez państwa członkowskie formalnych warunków uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania.