Stwierdzenie nieważności uchwały lub zarządzenia wydanego przez gminne organy jest podstawowym środkiem nadzorczym przewidzianym w przepisach rozdziału 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=47D948D4B554C0CD8ED294120BFE24FC?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst. jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej – u.s.g.)[/link].
Badaniu przez wojewodę, a w zakresie spraw finansowych przez regionalne izby obrachunkowe podlegają wszystkie uchwały i zarządzenia, jakie są wydawane przez radę gminy albo wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a nie tylko te akty, które są zaliczane do prawa miejscowego (zawierające powszechnie obowiązujące normy prawne).
To, że procedurą nadzoru objęte są wszystkie uchwały i zarządzenia wydawane przez gminne organy, potwierdził Trybunał Konstytucyjny, który w uchwale z 27 września 1994 r. podkreślił, że czynności związane z wykonywaniem praw majątkowych gminy także stanowią działalność gminną i są nadzorowane na zasadach ogólnych ustanowionych w przepisach rozdziału 10 u.s.g., jeżeli tylko nadano im formę aktów administracji.
Do takich aktów Trybunał Konstytucyjny zalicza także uchwały rady gminy odnoszące się do spraw majątkowych, które stanowią upoważnienie dla organu wykonawczego gminy do złożenia cywilnoprawnego oświadczenia woli.
W ocenie Trybunału Konstytucyjnego tylko wówczas, gdy akt organu gminy został podjęty w formie właściwej czynnościom z zakresu prawa cywilnego (np. stanowi cywilnoprawne oświadczenie woli), nie podlega procedurze nadzorczej (W 10/93).