Dane osobowe należy usuwać z publikowanych w BIP rozstrzygnięć

Czy na stronach Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy można publikować treść uchwał wraz z danymi osób fizycznych, których dotyczą zawarte w ich treści rozstrzygnięcia?

Publikacja: 25.05.2010 03:30

Dane osobowe należy usuwać z publikowanych w BIP rozstrzygnięć

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

[b]Nie[/b]. Publikacja takich uchwał byłaby bowiem sprzeczna z przepisami określającymi zasady dostępu do informacji publicznej. Zgodnie z jej przepisami prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych, jak również dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Prawo to podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Prawo do informacji publicznej podlega również ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Zasada ta obowiązuje również na gruncie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, które nakładają na administratora danych obowiązek dołożenia szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.

Ma on obowiązek w szczególności zapewnić, aby dane te były merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane.

Udostępnianie treści uchwał w Biuletynie Informacji Publicznej powinno się zatem odbywać przy uwzględnieniu tych zasad. W konsekwencji należy uznać, że publikacja może nastąpić dopiero po usunięciu danych osobowych.

Potwierdza to [b]wyrok WSA w Warszawie z 18 października 2008 r[/b]., w którym sąd stwierdził, że usunięcie personaliów osób prywatnych czy też ich zanonimizowanie w ogłoszonej w BIP uchwale organu gminnego nie wpływa na czytelność dokonanego w ten sposób przekazu.

W tym przypadku treść aktu administracyjnego nie traci waloru informacyjnego, albowiem wynika z niej kto, kiedy i w jakiej sprawie publicznej zajął określone stanowisko (II SA/Wa 1177/08).

[i]Podstawa prawna:

– art. 26 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F3293FDC3C1592DB262FEFE96167DFB?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link]

– art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=24D515C272CB0B0749A8FDDAD7FFFFBD?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link][/i]

[b]Nie[/b]. Publikacja takich uchwał byłaby bowiem sprzeczna z przepisami określającymi zasady dostępu do informacji publicznej. Zgodnie z jej przepisami prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych, jak również dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Prawo to podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo