Dane osobowe należy usuwać z publikowanych w BIP rozstrzygnięć

Czy na stronach Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy można publikować treść uchwał wraz z danymi osób fizycznych, których dotyczą zawarte w ich treści rozstrzygnięcia?

Publikacja: 25.05.2010 03:30

Dane osobowe należy usuwać z publikowanych w BIP rozstrzygnięć

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

[b]Nie[/b]. Publikacja takich uchwał byłaby bowiem sprzeczna z przepisami określającymi zasady dostępu do informacji publicznej. Zgodnie z jej przepisami prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych, jak również dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Prawo to podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Prawo do informacji publicznej podlega również ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Zasada ta obowiązuje również na gruncie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, które nakładają na administratora danych obowiązek dołożenia szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą.

Ma on obowiązek w szczególności zapewnić, aby dane te były merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane.

Udostępnianie treści uchwał w Biuletynie Informacji Publicznej powinno się zatem odbywać przy uwzględnieniu tych zasad. W konsekwencji należy uznać, że publikacja może nastąpić dopiero po usunięciu danych osobowych.

Potwierdza to [b]wyrok WSA w Warszawie z 18 października 2008 r[/b]., w którym sąd stwierdził, że usunięcie personaliów osób prywatnych czy też ich zanonimizowanie w ogłoszonej w BIP uchwale organu gminnego nie wpływa na czytelność dokonanego w ten sposób przekazu.

W tym przypadku treść aktu administracyjnego nie traci waloru informacyjnego, albowiem wynika z niej kto, kiedy i w jakiej sprawie publicznej zajął określone stanowisko (II SA/Wa 1177/08).

[i]Podstawa prawna:

– art. 26 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F3293FDC3C1592DB262FEFE96167DFB?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link]

– art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=24D515C272CB0B0749A8FDDAD7FFFFBD?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link][/i]

[b]Nie[/b]. Publikacja takich uchwał byłaby bowiem sprzeczna z przepisami określającymi zasady dostępu do informacji publicznej. Zgodnie z jej przepisami prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do wglądu do dokumentów urzędowych, jak również dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Prawo to podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów