Reklama

Zwolnienie ze służby na podstawie jednego przepisu

Funkcjonariusz, który wystąpił na własny wniosek ze służby, nie mógł żądać, by uzupełnić powód zwolnienia nabyciem prawa do emerytury

Publikacja: 09.05.2011 04:00

Zwolnienie ze służby na podstawie jednego przepisu

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

W decyzji o zwolnieniu ze służby nie można wskazywać dwóch różnych podstaw prawnych – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

NSA rozpatrywał skargę kasacyjną funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego (sygnatura akt I OSK 2039/10).

Po zwolnieniu ze służby na własną prośbę zwrócił się on o zmianę decyzji personalnej wydanej na podstawie art. 64 ust. 3

ustawy z 2006 r. o CBA

. Przepis ten przewiduje, że funkcjonariusza zwalnia się w terminie trzech miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia wystąpienia ze służby.

Reklama
Reklama

Domagał się uzupełnienia decyzji poprzez wskazanie dodatkowej podstawy prawnej zwolnienia ze służby: obok art. 64 ust. 3 również art. 64 ust. 2 pkt 4 ustawy o CBA. Przepis ten przewiduje, że można zwolnić ze służby w razie nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze.

Gdy szef CBA odmówił uzupełnienia decyzji, funkcjonariusz złożył skargę do WSA w Warszawie, a następnie skargę kasacyjną do NSA.

Jego zdaniem  błędne jest ustalenie, że zwolnienie ze służby nie może nastąpić łącznie na dwóch podstawach prawnych. Mimo przekazania decyzji o przyznaniu emerytury w pełnym wymiarze  szef CBA nie wskazał tej okoliczności jako dodatkowej podstawy zwolnienia.  Skarżący stracił  więc prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz do odprawy pieniężnej. W razie wystąpienia ze służby na własny wniosek  prawo do emerytury zostaje zachowane, ale odprawa nie przysługuje.

– Decyzja o zwolnieniu nie może być wydana na podstawie dwóch odrębnych przepisów – wyjaśniał na rozprawie w NSA pełnomocnik szefa CBA, radca prawny Marcin Jabłoński. – Zwolnienie na podstawie art. 64 ust. 3, ze względu na wystąpienie ze służby, nie jest tożsame ze zwolnieniem na mocy art. 64 ust. 2 pkt 4, czyli w razie nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze. Wobec wniosku o zwolnienie ze służby  szef CBA mógł działać jedynie na podstawie tego pierwszego przepisu.

Oddalając skargę kasacyjną, NSA podzielił stanowisko szefa CBA i sądu pierwszej instancji.

– Jeżeli przepisy przewidują różne podstawy prawne, decyzja może być wydana wyłącznie na podstawie  jednej z nich i nie może być uzupełniona dodatkową – powiedział sędzia Jerzy Bujko, uzasadniając wyrok NSA.

Reklama
Reklama

W decyzji o zwolnieniu ze służby nie można wskazywać dwóch różnych podstaw prawnych – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

NSA rozpatrywał skargę kasacyjną funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego (sygnatura akt I OSK 2039/10).

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama