Tak wynika z dzisiejszego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-526/14 Tadej Kotnik i in. / Državni zbor Republike Slovenije.
W 2013 r. bank centralny Słowenii przyznał, że pięć słoweńskich banków znajduje się na skraju bankructwa w wyniku światowego kryzysu finansowego: banki nie miały wystarczających aktywów, by zaspokoić swoich wierzycieli i pokryć wartość depozytów. Zdecydował ustanowić nadzwyczajne środki w celu dokapitalizowania i ratowania albo likwidacji tych banków. Na taką pomoc państwa zezwolić musiała Komisja Europejska i zrobiła to.
Kto ratuje banki
Nadzwyczajne środki, przyjęte na podstawie słoweńskiej ustawy o bankowości, polegały m.in. na umorzeniu funduszy własnych akcjonariuszy banków, a także obligacji podporządkowanych. Te papiery wartościowe są instrumentami finansowymi, które łączą w sobie niektóre cechy produktu dłużnego oraz tytułu uczestnictwa w kapitale. W razie niewypłacalności lub likwidacji podmiotu będącego emitentem, posiadacze podporządkowanych papierów wartościowych są zaspokajani po posiadaczach obligacji zwykłych, lecz przed akcjonariuszami. W zamian za ryzyko finansowe ponoszone w ten sposób przez ich posiadaczy, wspomniane instrumenty finansowe przynoszą większy zysk.
Kilku posiadaczy obligacji podporządkowanych złożyło do Trybunału Konstytucyjnego Słowenii wnioski o kontrolę zgodności z konstytucją ustawy o bankowości. Rozpatrujący skargi słoweński Trybunał zwrócił uwagę, że zasady podziału obciążenia pomiędzy udziałowców i wierzycieli podporządkowanych wynika z komunikatu bankowego Komisji Europejskiej w sprawie stosowania od dnia 1 sierpnia 2013 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego („komunikat bankowy") . Został on przyjęty w celu udzielenia wytycznych co do kryteriów zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa przyznanej w sektorze finansowym podczas kryzysu finansowego. Słoweński Trybunał poprosił TSUE o orzeczenie w przedmiocie ważności i interpretacji przepisów tego komunikatu.
Wytyczne prawem Komisji
W wydanym dziś wyroku Trybunał zauważył, że Komisja ma prawo wydawać wytyczne w celu ustalenia kryteriów, na podstawie których zamierza oceniać zgodność z rynkiem wewnętrznym środków pomocy planowanych przez państwa członkowskie.