Trybunał: komunikat bankowy Komisji Europejskiej jest ważny

Komunikat bankowy Komisji Europejskiej w sprawie pomocy w sektorze bankowym jest ważny - uznał Trybunał w Luksemburgu. Można na jego podstawie podzielić obciążenia pomiędzy udziałowców i wierzycieli podporządkowanych, aby uzyskać zezwolenie KE na pomoc państwa dla deficytowego banku.

Publikacja: 19.07.2016 13:03

Trybunał: komunikat bankowy Komisji Europejskiej jest ważny

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z dzisiejszego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-526/14 Tadej Kotnik i in. / Državni zbor Republike Slovenije.

W 2013 r. bank centralny Słowenii przyznał, że pięć słoweńskich banków znajduje się na skraju bankructwa w wyniku  światowego kryzysu finansowego: banki nie miały wystarczających aktywów, by zaspokoić swoich wierzycieli i pokryć  wartość depozytów. Zdecydował ustanowić nadzwyczajne środki w celu dokapitalizowania i ratowania albo likwidacji tych banków. Na taką pomoc państwa zezwolić musiała  Komisja Europejska i zrobiła to.

Kto ratuje banki

Nadzwyczajne środki, przyjęte na podstawie słoweńskiej ustawy o bankowości, polegały m.in. na  umorzeniu funduszy własnych akcjonariuszy banków, a także obligacji podporządkowanych. Te papiery wartościowe są instrumentami finansowymi, które łączą w sobie niektóre cechy produktu dłużnego oraz tytułu uczestnictwa w kapitale. W razie niewypłacalności lub likwidacji podmiotu będącego emitentem, posiadacze podporządkowanych papierów wartościowych są zaspokajani po posiadaczach obligacji zwykłych, lecz przed akcjonariuszami. W zamian za ryzyko finansowe ponoszone w ten sposób przez ich posiadaczy, wspomniane instrumenty finansowe przynoszą większy zysk.

Kilku posiadaczy obligacji podporządkowanych złożyło do Trybunału Konstytucyjnego Słowenii wnioski o kontrolę zgodności z konstytucją ustawy o bankowości. Rozpatrujący skargi słoweński Trybunał zwrócił uwagę, że zasady podziału  obciążenia pomiędzy udziałowców i wierzycieli podporządkowanych wynika z komunikatu bankowego Komisji Europejskiej w sprawie stosowania od dnia 1 sierpnia 2013 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego („komunikat bankowy") . Został on przyjęty w celu udzielenia wytycznych co do kryteriów zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa przyznanej w sektorze finansowym podczas kryzysu finansowego.  Słoweński Trybunał poprosił TSUE o orzeczenie w przedmiocie ważności i interpretacji przepisów tego komunikatu.

Wytyczne prawem Komisji

W wydanym dziś wyroku Trybunał zauważył, że Komisja ma prawo wydawać wytyczne w celu ustalenia kryteriów, na podstawie których zamierza oceniać zgodność z rynkiem wewnętrznym środków pomocy planowanych przez państwa członkowskie.

- Przyjmując zatem takie normy postępowania i ogłaszając, poprzez ich publikację, że będzie je stosować od tej pory do przypadków w nich przewidzianych, Komisja sama sobie wyznacza granice stosowania wspomnianej kompetencji uznaniowej w tym znaczeniu, że jeśli państwo członkowskie notyfikuje jej projekt pomocy państwa zgodny z tymi zasadami, to co do zasady powinna ona zezwolić na projekt - stwierdził TSUE.

Jednak przyjęcie  takiego komunikatu nie zwalnia Komisji z obowiązku zbadania szczególnych wyjątkowych okoliczności, na które powołuje się państwo członkowskie. Przeciwnie - zachowują one uprawnienie do notyfikowania Komisji projektów pomocy, które nie spełniają kryteriów przewidzianych w tym komunikacie, a Komisja może zezwolić na takie projekty w wyjątkowych okolicznościach.

- To oznacza, że komunikat bankowy nie może stworzyć autonomicznych obowiązków ciążących na państwach członkowskich, a zatem nie ma wobec nich skutku wiążącego - stwierdził Trybunał.

Odniósł się także do warunku podziału obciążenia pomiędzy akcjonariuszy i wierzycieli podporządkowanych w celu udzielenia przez Komisję zezwolenia na pomoc państwa. Jak podkreślił,  komunikat został przyjęty na podstawie postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym Komisja może uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego. Środki podziału obciążenia zmierzają bowiem do zagwarantowania, że przed przyznaniem jakiejkolwiek pomocy państwa banki, które wykazują deficyt kapitałów własnych, będą współdziałać z inwestorami w celu zmniejszenia tego deficytu, w szczególności poprzez mobilizację kapitałów własnych, a także poprzez wkład wierzycieli podporządkowanych, ponieważ takie środki mogą zmniejszyć znaczenie przyznawanej pomocy państwa. Przeciwne rozwiązanie zagrażałoby spowodowaniem zakłóceń konkurencji w zakresie, w jakim banki, których akcjonariusze i wierzyciele podporządkowani nie przyczynili się do zmniejszenia deficytu kapitału własnego, otrzymałyby pomoc państwa w większej wysokości niż ta, która byłaby wystarczająca do pokrycia pozostałego deficytu w kapitale własnym. Ponadto Komisja, przyjmując komunikat bankowy, nie wkroczyła w kompetencje przyznane Radzie Unii Europejskiej.

Wierzyciele bez ochrony oczekiwań

Zdaniem Trybunału okoliczność, że w pierwszych etapach międzynarodowego kryzysu finansowego wierzyciele podporządkowani nie zostali wezwani do uczestniczenia w ratowaniu instytucji kredytowych, nie pozwala im powoływać się na zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań.

- Takiej okoliczności nie można bowiem uznać za dokładne, bezwarunkowe i zgodne zapewnienie, które mogłoby wzbudzić po stronie akcjonariuszy i wierzycieli podporządkowanych powstanie uzasadnionych oczekiwań, iż nie zostaną oni poddani środkom podziału obciążenia w przyszłości. Ponadto, ponieważ akcjonariusze ponoszą odpowiedzialność za długi banku do wysokości jego kapitału zakładowego, okoliczność, że komunikat bankowy wymaga, aby w celu zmniejszenia deficytu kapitałów własnych banku przed przyznaniem pomocy państwa akcjonariusze ci uczestniczyli w ponoszeniu strat przez ten bank w takim stopniu, jak w braku takiej pomocy, nie może zostać uznana za wpływającą na ich prawo własności - uznał TSUE.

Trybunał zauważył również, że dyrektywa Unii w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek, w istocie przewiduje, iż każde podwyższenie lub obniżenie kapitału spółek akcyjnych podlega decyzji walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki.

- W zakresie, w jakim komunikat bankowy stanowi, iż określone zmiany w kapitale zakładowym banków nie podlegają decyzji walnego zgromadzenia lub jego zgodzie, komunikat ten nie jest sprzeczny ze wspomnianą dyrektywą. O ile bowiem państwa członkowskie mogą ewentualnie zostać zmuszone w szczególnej sytuacji do przyjęcia takich środków podziału obciążenia bez zgody walnego zgromadzenia spółki, to jednak okoliczność ta nie może podważać ważności komunikatu. Środki te mogą zostać przyjęte jedynie w kontekście poważnych zaburzeń w gospodarce państwa członkowskiego, jak również w celu uniknięcia ryzyka systemowego oraz zapewnienia stabilności systemu finansowego - wyjaśnił Trybunał.

Przed przyznaniem bankom znajdującym się w kłopotach jakiejkolwiek pomocy, państwo członkowskie nie musi nakładać  na nie obowiązku przekształcenia podporządkowanych papierów wartościowych lub przystąpienia do obniżenia ich wartości ani pełnego pokrycia strat. W takiej sytuacji jednak przyjmują na siebie  ryzyko przeciwstawienia im decyzji Komisji uznającej tę pomoc za niezgodną z rynkiem wewnętrznym. Trybunał dodał jednak, że środki przekształcenia lub obniżenia wartości podporządkowanych papierów wartościowych nie powinny wychodzić poza to, co jest konieczne do zmniejszenia deficytu w kapitale własnym danego banku.

Na koniec Trybunał orzekł, że środki podziału obciążenia wchodzą w zakres pojęcia „środków służących reorganizacji" w rozumieniu dyrektywy w sprawie reorganizacji i likwidacji instytucji kredytowych.

- Środki podziału obciążenia zmierzają do odzyskania dobrej pozycji finansowej instytucji kredytowych oraz do zmniejszenia ich deficytu, więc mają one na celu zachowanie lub przywrócenie sytuacji finansowej instytucji kredytowych - podkreślił TSUE.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku