Reklama
Rozwiń

Jak rozliczyć rejestrację leku

Firmy farmaceutyczne mogą od razu zaliczyć do kosztów opłatę za rozpatrzenie wniosku o rejestrację medykamentu

Aktualizacja: 15.02.2010 03:45 Publikacja: 15.02.2010 01:49

Jak rozliczyć rejestrację leku

Foto: www.sxc.hu

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1550/09, 1551/09, 1552/09). [/b]

Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację. Złożyła go firma, która występuje z wnioskami o dopuszczenie leków do obrotu i wnosi opłaty za ich rozpatrzenie. Wyjaśniła, że trzeba je uiścić, nawet gdy pozwolenie nie zostanie udzielone. Jej zdaniem ten wydatek zawsze jest ponoszony w celu uzyskania przychodu i dlatego opłata od razu powinna zostać zaliczona do kosztów.

Izba skarbowa była innego zdania. Według niej skoro pozwolenie wydawane jest na pięć lat, to opłata musi być proporcjonalnie podzielona i rozliczana w tym okresie.

Sprawa trafiła do sądu. Ten przyznał rację podatnikowi. Przekonały go m.in. argumenty, że firma nie jest w stanie z góry określić, jakich lat dotyczy wydatek. Postępowanie rejestracyjne trwa bowiem kilka lat. Dopiero po jego zakończeniu firma może sprzedawać leki. Nie znaczy to jednak, że będzie to robić – zależy to bowiem od zapotrzebowania rynku.

[srodtytul]Problemy z licencjami[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Tego samego dnia sąd zajmował się także dwoma innymi interpretacjami przedstawionymi tej samej spółce. Chodziło o zasady amortyzacji licencji na wykorzystanie dokumentacji niezbędnej w procesie rejestracji leku. Jest to dossier, w skład którego wchodzą m.in. sprawozdania z badań produktu oraz opis jego wytwarzania.

Wnioskodawca nabył od innej firmy licencję na wykorzystanie dossier w procesie rejestracyjnym leku w Polsce. Powstał problem, od kiedy naliczać od jej wartości odpisy amortyzacyjne. Zdaniem spółki zakupiona licencja jest wartością niematerialną i prawną w momencie jej zakupu. Powinna więc podlegać amortyzacji od następnego miesiąca.

Stanowisko izby skarbowej było inne. Wskazała, że wpisanie licencji do ewidencji powinno nastąpić dopiero po pozytywnym zakończeniu procesu rejestracyjnego. Dopiero wtedy nadaje się ona bowiem do gospodarczego wykorzystania. Zdaniem izby wcześniej spółka nie wykorzystuje licencji (nie czerpie z niej korzyści majątkowych), więc nie może jej amortyzować.

[wyimek]Wydatek jest kosztem w chwili poniesienia, bo nie można ustalić, których lat dotyczy[/wyimek]

Gdy sprawa trafiła do sądu, ten przychylił się do stanowiska spółki i uchylił interpretację. Wskazał, że [b]dossier jest kupowane w celu użycia w procesie rejestracyjnym leku. Już na tym etapie jest więc wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną działalnością[/b].

W ostatnim z wyroków sąd uznał, że nawet gdy płatność za licencje nie następuje od razu, to jej wartością początkową i tak jest cena nabycia określona w umowie.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Wątpliwości pozostają[/srodtytul]

To bardzo istotne rozstrzygnięcia dla całej branży.

– [b]Potwierdzenie przez sąd, że opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację leku powinna być zaliczana do kosztów jednorazowo w momencie jej poniesienia, z pewnością ucieszy firmy farmaceutyczne. Równie istotne jest stanowisko w kwestii momentu rozpoczęcia amortyzowania licencji na dokumentację rejestracyjną leku. Niestety, wyroki nie rozwieją wszystkich wątpliwości związanych z rozliczaniem opłat za uzyskanie licencji na wykorzystywanie dossier[/b] – mówi Teresa Brzozowska-Ahmad, prezes firmy BW Corporate Services, która reprezentowała podatnika.

W branży farmaceutycznej zdarza się bowiem, że płatności za jedną licencję następują na podstawie kilku faktur, np. sprzedawca pierwszą fakturę wystawia po podpisaniu umowy, drugą po rejestracji leku i trzecią w momencie rozpoczęcia jego sprzedaży. Jednocześnie gdy okaże się, że pozwolenie na dopuszczenie leku do obrotu nie zostanie wydane, to nabywca licencji otrzymuje zwrot opłat.

– W takiej sytuacji nie ma podstaw, aby amortyzację naliczać od razu od wartości licencji określonej w umowie. Gdyby bowiem okazało się, że do rejestracji nie doszło, to firma musiałaby korygować wcześniej naliczone odpisy. Spowodowałoby to znaczny wzrost dochodu za poprzednie okresy i konieczność zapłaty odsetek za zwłokę. Jest i inny argument. Trudno przyjąć, że już w momencie zapłaty pierwszej raty licencja ma wartość określoną w umowie. Trzeba bowiem pamiętać, że rejestracja leku najczęściej trwa około trzech lat. W tym czasie na rynku wiele może się zmienić. Dlatego taką sytuację należałoby rozliczać tak samo jak modernizację środków trwałych – uważa Teresa Brzozowska-Ahmad.

Jej zdaniem przepisy podatkowe tego nie zabraniają. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C9016BE0B7F3DCB142FD8FB3F470E045?id=115893]Ustawa o CIT[/link] nie reguluje wprost tego problemu, ale za taką interpretacją przemawia wykładnia funkcjonalna.

Reklama
Reklama

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/mail][/i]

[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1550/09, 1551/09, 1552/09). [/b]

Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację. Złożyła go firma, która występuje z wnioskami o dopuszczenie leków do obrotu i wnosi opłaty za ich rozpatrzenie. Wyjaśniła, że trzeba je uiścić, nawet gdy pozwolenie nie zostanie udzielone. Jej zdaniem ten wydatek zawsze jest ponoszony w celu uzyskania przychodu i dlatego opłata od razu powinna zostać zaliczona do kosztów.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama