[b]Tak orzekł NSA 2 lutego 2010 r. (II FSK 1472/08).[/b]
Spółka wręcza klientom upominki opatrzone logo marek producentów sprzedawanych przez nią produktów.
We wniosku o interpretację przepisów podatkowych pytała, czy zakup tych upominków jest dla niej kosztem podatkowym. Zdaniem spółki zakup i wręczanie upominków służy zwiększeniu jej przychodów i ma charakter reklamowy.
Organ podatkowy uznał jednak, że wydatki na nabycie gadżetów są elementem reprezentacji i nie mogą być kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link]. Wręczanie kontrahentom takich prezentów jest reklamą producentów i to ich marki utrwala w świadomości klienta.
Działanie spółki nie przyczynia się więc do rozpowszechniania informacji o firmie. Między wydatkami poniesionymi na nabycie gadżetów a przychodami brak jest więc związku, co wyklucza zaliczenie tych zakupów do kosztów uzyskania przychodu.