Firma może w reklamie używać znaku towarowego swojego konkurenta

Dopuszczalne jest używanie logo innej firmy, pod warunkiem, że nie wprowadza się konsumenta w błąd

Publikacja: 01.07.2008 09:20

Tak wynika z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. C-533/06) w sprawie brytyjskich operatorów komórkowych – O2 (UK) Ltd. i Hutchison 3G UK Ltd. Ta druga firma w celu promocji swoich usług wykorzystała charakterystyczne wyobrażenie bąbelków na niebieskim tle, które są przez konsumentów jednoznacznie kojarzone z 02. Potem następowało porównanie z cenami i usługami oferowanymi przez Hutchisona.

02 pozwał konkurenta i zarzucił mu naruszenie jego praw do znaków towarowych. Zarejestrowanie znaku towarowego pozwala jego właścicielowi zakazać osobom trzecim używania go w obrocie handlowym, jeśli nie posiadają na to jego zgody. Dotyczy to także oznaczeń podobnych do znaków towarowych, gdy poprzez ich użycie powstaje możliwość wprowadzenia w błąd. Brytyjski sąd poprosił o rozstrzygnięcie wątpliwości w tej sprawie ETS.

ETS przyjął przede wszystkim szeroką definicję reklamy porównawczej – może to być wypowiedź, która choćby w sposób dorozumiany odnosi się do konkurenta lub do oferowanych przez niego towarów lub usług

. Ponadto promocja reklamy porównawczej wymaga pewnego ograniczenia praw do znaków towarowych.

Trybunał uznał, że uprawniony do zarejestrowanego znaku nie może zakazać jego używania przez osobę trzecią w reklamie porównawczej. Chodzi o oznaczenie identyczne z jego znakiem towarowym. Muszą być jednak spełnione warunki określone w art. 3a ust. 1 dyrektywy 84/450/EWG.

Reklama porównawcza nie może wprowadzać w błąd (na przykład sugerować, że pomiędzy rzeczywistymi konkurentami istnieją powiązania gospodarcze), dyskredytować ani oczerniać znaków towarowych konkurenta, wykorzystywać w sposób bezprawny reputacji związanej z konkurencyjnym znakiem. Nie może też przedstawiać towaru bądź usługi jako imitacji lub repliki innych, noszących zastrzeżony znak towarowy. Gdy użyte do porównania oznaczenia są tylko podobne, to nawet nie jest konieczne spełnienie wszystkich warunków określonych w art. 3a dyrektywy. Ważne jest, że wtedy taka reklama nie wprowadza klienta w błąd. Wyrok jest ostateczny.

Polskie prawo pozwala – pod pewnymi warunkami – stosować reklamę porównawczą. Oto przykłady jej wykorzystania:

Tele 2 i TP SA

– pierwsza z tych firm często korzysta z tej formy. W jednym ze spotów telewizyjnych dwie kobiety rozmawiały długo przez telefon (abonentka Tele 2 płaciła jednak mniej). – Która z nich była lepsza z matmy? – pytał głos spoza kadru.

Wizz Air i Norwegian

– Węgrzy przekonywali (m.in. w Internecie), że mają niższe ceny biletów, Skandynawowie replikowali zaś, że latają na główne lotniska, a nie do portów oddalonych o kilkadziesiąt minut jazdy od celu podróży.

Carlsberg Polska oraz Tyskie, Lech i Żywiec

– producent piwa Okocim Zagłoba podkreślał w reklamach prasowych, że jego trunek zawiera więcej ekstraktu niż napoje konkurentów.

Tak wynika z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. C-533/06) w sprawie brytyjskich operatorów komórkowych – O2 (UK) Ltd. i Hutchison 3G UK Ltd. Ta druga firma w celu promocji swoich usług wykorzystała charakterystyczne wyobrażenie bąbelków na niebieskim tle, które są przez konsumentów jednoznacznie kojarzone z 02. Potem następowało porównanie z cenami i usługami oferowanymi przez Hutchisona.

02 pozwał konkurenta i zarzucił mu naruszenie jego praw do znaków towarowych. Zarejestrowanie znaku towarowego pozwala jego właścicielowi zakazać osobom trzecim używania go w obrocie handlowym, jeśli nie posiadają na to jego zgody. Dotyczy to także oznaczeń podobnych do znaków towarowych, gdy poprzez ich użycie powstaje możliwość wprowadzenia w błąd. Brytyjski sąd poprosił o rozstrzygnięcie wątpliwości w tej sprawie ETS.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku