Reklama

Minister powinien mieć wytyczne

Ustawowa delegacja do określenia w rozporządzeniu kwot na placówki rodzinne jest blankietowa. Tak uznał Trybunał Konstytucyjny

Publikacja: 22.04.2009 07:40

Minister powinien mieć wytyczne

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

[b]Stwierdził niezgodność art. 85 ust.7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B58FA6E377889F7A378E6058C7E68962?id=276051]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU nr 64, poz. 593 ze zm.)[/link] z art. 90 ust. 1 konstytucji (sygn. K 6/08, wyrok z 21 kwietnia 2009 roku)[/b].

Przepis ten wskazuje, że minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi w drodze rozporządzenia zryczałtowaną kwotę na utrzymanie dziecka oraz stawki na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej,uwzględniając potrzebę prawidłowego jej funkcjonowania (chodzi tu o placówki opiekuńczowychowawcze i ośrodki adopcyjnoopiekuńcze). Aktem wykonawczym jest w tej sprawie rozporządzenie ministra polityki społecznej z 5 listopada 2004 r.

Skargę wniósł rzecznik praw obywatelskich. Zarzucił, że w art. 85 ust.7 ani w całej ustawie o pomocy społecznej nie ma wytycznych do szczegółowego uregulowania w akcie wykonawczym zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka ani stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej. Ustawowe upoważnienie ma więc charakter blankietowy. Tymczasem rozporządzenia muszą być wydawane przez organy wskazane w konstytucji na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie, w którym nie da się wskazać żadnych treści ustawowych pełniących funkcję wytycznych, nawet przy spełnieniu pozostałych wymagań zawartych w konstytucji ma właśnie taki charakter. Pozostawia upoważnionemu prawodawcy zbyt daleko idącą swobodę w kształtowaniu merytorycznych treści rozporządzenia.

– Upoważnienie daje zbyt ogólną wskazówkę – mówił Lesław Nawacki z Biura RPO.

Argumentację tę podzielił TK. Wskazał, że ustawodawca prawidłowo określił organ, zakres, ale nie dopełnił obowiązku wskazania wytycznych,pozostawiając organowi wydającemu akt wykonawczy absolutną swobodę.

Reklama
Reklama

Zwrócił też uwagę, że w tej samej ustawie w art. 75 dotyczącym wsparcia dla rodzin zastępczych delegacja do wydania rozporządzenia wykonawczego jest skonstruowana prawidłowo.

TK postanowił odroczyć utratę mocy obowiązującej art. 85 ust. 7 do 12 miesięcy od opublikowania wyroku w DzU w celu poprawienia ustawy i wydania nowego rozporządzenia. Do tego czasu będą obowiązywać dotychczasowe zasady finansowania rodzinnych placówek.

[b]Stwierdził niezgodność art. 85 ust.7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B58FA6E377889F7A378E6058C7E68962?id=276051]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU nr 64, poz. 593 ze zm.)[/link] z art. 90 ust. 1 konstytucji (sygn. K 6/08, wyrok z 21 kwietnia 2009 roku)[/b].

Przepis ten wskazuje, że minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi w drodze rozporządzenia zryczałtowaną kwotę na utrzymanie dziecka oraz stawki na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej,uwzględniając potrzebę prawidłowego jej funkcjonowania (chodzi tu o placówki opiekuńczowychowawcze i ośrodki adopcyjnoopiekuńcze). Aktem wykonawczym jest w tej sprawie rozporządzenie ministra polityki społecznej z 5 listopada 2004 r.

Reklama
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Zawody prawnicze
Nowość w aplikacji mObywatel. Przyda się nie tylko komornikom
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama