Reklama

O zwolnieniu nie decyduje status operatora, tylko charakter świadczonej przez niego usługi

Zwolnienie z VAT dla powszechnych usług pocztowych stosuje się niezależnie od statusu operatora (publiczny czy prywatny) i dotyczy ono wyłącznie tych usług i dostaw towarów z nimi związanych

Publikacja: 07.05.2009 06:50

Red

Tak wynika [b]z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-357/07 [/b](spór między TNT Post UK a Commissioners of Her Majesty’s Revenue and Customs, przy udziale Royal Mail Group Ltd).

[srodtytul]Zwolnienie z dyrektywy[/srodtytul]

Spór powstał na tle art. 13 część A ust. 1 lit. a) VI dyrektywy VAT, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku świadczenie usług przez publiczne służby pocztowe i dostawy towarów z nimi związane, z wyjątkiem transportu osób i usług telekomunikacyjnych.

Pytanie prejudycjalne do ETS dotyczyło kwestii prawidłowej interpretacji pojęcia „publiczne służby pocztowe” w rozumieniu przepisów tzw. dyrektywy pocztowej (z 15 grudnia 1997 r., zmienionej dyrektywą 2002/39/WE z 10 czerwca 2002 r.), jak również ustalenia zakresu przedmiotowego zwolnienia usług świadczonych przez te służby.

Zdaniem TNT, ze względu na liberalizację rynku pocztowego w Wielkiej Brytanii, spółki, w tym TNT, które uzyskały zezwolenie na świadczenie usług pocztowych i świadczą takie usługi, powinny korzystać z tych samych przywilejów podatkowych, które przysługują publicznemu operatorowi poczty, tj. Royal Mail.

Reklama
Reklama

Regulacje dyrektywy pocztowej nakładają na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia wszystkim użytkownikom korzystania z usług powszechnych, obejmujących ciągłe świadczenie usług pocztowych o określonej jakości, szerokiej dostępności i po przystępnych cenach.

[srodtytul]Dla kogo przywilej[/srodtytul]

ETS stwierdził, że pod pojęciem publicznych służb pocztowych należy rozumieć jednostki, które wypełniają wskazane wyżej zadania.

[b]Bez znaczenia jest przy tym, czy są to operatorzy publiczni, czy prywatni. Konieczne jest jedynie to, by świadczyli usługi pocztowe zgodnie z intencją dyrektywy pocztowej, tj. by były to usługi odpowiadające podstawowym potrzebom społeczeństwa.[/b]

Zdaniem ETS taka wykładnia jest zgodna z zasadą neutralności podatkowej, w świetle której podmioty gospodarcze świadczące te same usługi powinny być traktowane w ten sam sposób.

Ocena porównywalności usług powinna uwzględniać również kontekst, w którym są one wykonywane. Uprzywilejowanie podatkowe usług publicznych służb pocztowych wynika z tego, że świadczenie takich usług nie jest prawem usługodawcy, lecz jego obowiązkiem. Inne podmioty świadczące usługi pocztowe mogą wybrać model biznesowy, z którego mogą w każdym czasie zrezygnować. Takiej możliwości publiczne służby pocztowe nie mają.

Reklama
Reklama

Reasumując, ETS uznał, że pojęcie publicznych służb pocztowych, użyte w VI dyrektywie, obejmuje operatorów o statusie publicznym bądź prywatnym, pod warunkiem że przyjmą na siebie obowiązek zapewnienia w danym państwie członkowskim całości lub części powszechnych usług pocztowych, zgodnie z regulacjami dyrektywy pocztowej.

[srodtytul]Ważny charakter usług[/srodtytul]

ETS nie zgodził się jednak z tezą, że wszelkie świadczone przez publiczne służby pocztowe usługi i dostawy towarów z nimi związane powinny być zwolnione z VAT, niezależnie od charakteru tych usług.

Trybunał uznał, że wykładnia przepisu dotyczącego zwolnienia powinna być ścisła, z poszanowaniem zasady neutralności podatkowej. W konsekwencji zwolnienie z podatku nie może mieć zastosowania do usług zaspokajających indywidualne potrzeby podmiotów gospodarczych, które można oddzielić od usług świadczonych w interesie publicznym (powszechnie).

Tym samym zwolnieniem nie mogą zostać objęte usługi, których warunki zostały wynegocjowane indywidualnie, nawet jeżeli świadczącym te usługi jest publiczna służba pocztowa.

[ramka]Trybunał dał ważną wskazówkę co do sposobu opodatkowania VAT operatorów działających na rynku usług pocztowych. Omawiane orzeczenie zmieniło sposób interpretacji zwolnienia z podatku przewidzianego w dyrektywie, zdecydowanie rozszerzając zakres podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia i jednocześnie wyraźnie zawężając jego zakres przedmiotowy. ETS wskazał, że zgodnie z intencją prawodawcy ze zwolnienia mogą korzystać wszyscy, którzy posiadają status wskazany przepisami prawa (w tym wypadku publicznych służb pocztowych), jednak wyłącznie w stosunku do określonej kategorii usług (usług pocztowych odpowiadających podstawowym potrzebom społeczeństwa).

Reklama
Reklama

Jednocześnie ETS ustosunkował się do usług świadczonych przez publiczne służby pocztowe na rzecz odbiorców indywidualnych, stwierdzając, że nie można ich traktować na równi z usługami świadczonymi na rzecz całego społeczeństwa. Te kategorie usług, mimo że są świadczone przez podmiot mający prawo do zwolnienia i są podobne do usług korzystających ze zwolnienia, nie mogą być nim objęte.

Konsekwencją tego orzeczenia w praktyce może być podwyższenie cen usług świadczonych przez publicznych operatorów pocztowych (np. Pocztę Polską) na rzecz odbiorców, z którymi zawierane były indywidualne umowy. W dalszej perspektywie może to spowodować spadek konkurencyjności operatorów publicznych i wzrost znaczenia prywatnych operatorów pocztowych, którzy także w Polsce będą uprawnieni do stosowania zwolnienia z VAT dla części swoich usług.[/ramka]

[i]Wojciech Śliż, starszy menedżer w zespole ds. podatków pośrednich PricewaterhouseCoopers

Juliusz Makarewicz, konsultant w tym zespole[/i]

Tak wynika [b]z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie C-357/07 [/b](spór między TNT Post UK a Commissioners of Her Majesty’s Revenue and Customs, przy udziale Royal Mail Group Ltd).

[srodtytul]Zwolnienie z dyrektywy[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Czy wspólnota mieszkaniowa może odmówić remontu balkonów i garażu? Wyrok NSA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędzia z dwoma paszportami? Resort Żurka chce powrotu do zasady sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama