Reklama

Ewidencja zgodnie z rozporządzeniem MF

Wymóg uzgadniania wzoru i sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie narusza konstytucji

Publikacja: 27.05.2009 07:45

Ewidencja zgodnie z rozporządzeniem MF

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Tak orzekł[b] 26 maja 2009 r Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego[/b].

Do NSA zaskarżony został wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. WSA oddalił zażalenie spółki na decyzję dyrektora Izby Celnej w Katowicach utrzymującą w mocy postanowienie naczelnika Urzędu Celnego w Bielsku Białej w sprawie interpretacji prawa podatkowego.

Spółka wystąpiła z wnioskiem, bo chciała wiedzieć, jak stosować przepis dotyczący obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu celnego wzoru oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (czyli § 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3B29257AE39EFC40BB48648BDCFF51E1?id=173032]rozporządzenia ministra finansów z 6 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych[/link]).

Według spółki wymóg ten nie dość, że został nałożony bez ustawowego upoważnienia, to jeszcze jest tak niejasny, że nie da się go prawidłowo stosować. Naczelnik UC nie zgodził się z taką argumentacją i uznał stanowisko podatnika zaprezentowane we wniosku o interpretację za nieprawidłowe.

Zdaniem NSA minister finansów w rozporządzeniu nałożył na podatników podatku akcyzowego nowe obowiązki. Dlatego sędziowie NSA zaczęli mieć wątpliwości, czy rozporządzenie jest zgodne z art. 55 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01C84DB1C3CA475F1EA20D1ACE4696F9?id=296270]ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym[/link] i konstytucją (art. 2 i 217).

Reklama
Reklama

Takich wątpliwości nie miał jednak dzisiaj Trybunał Konstytucyjny. Uznał bowiem, że delegacja ustawowa upoważniała ministra finansów do określenia w rozporządzeniu sposobu prowadzenia ewidencji, tj. trybu postępowania, formy i metody pozwalającej na osiągnięcie założonego celu. Obowiązek zaś uzgadniania wzoru ewidencji, sposobu jej prowadzenia i programu komputerowego to w ocenie TK nic innego jak sprawdzenie, czy określone w rozporządzeniu elementy zostały zaproponowane przez podatnika. Nie ma tu miejsca na uznaniowość i dowolność.

– W konsekwencji nie można uznać, że § 8 nakłada nowe obowiązki, a rozporządzenie wykracza poza delegację zawartą w art. 55 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym – podkreśliła w uzasadnieniu orzeczenia sędzia Maria Gintowt-Jankowicz.

Tak orzekł[b] 26 maja 2009 r Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego[/b].

Do NSA zaskarżony został wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. WSA oddalił zażalenie spółki na decyzję dyrektora Izby Celnej w Katowicach utrzymującą w mocy postanowienie naczelnika Urzędu Celnego w Bielsku Białej w sprawie interpretacji prawa podatkowego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama