[b]Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 maja (sygn. III SA/Wa 3377/08)[/b].
O interpretację wystąpiła spółka prowadząca sieć kawiarni. Opracowała ona program lojalnościowy, w którym gościom przyznaje się punkty (zależnie od wartości zakupów). Po zebraniu określonej liczby można je wymieniać na nagrody, m.in. towary sprzedawane w kawiarniach (kanapki, ciastka, napoje) czy np. koszulki z logo lokalu. Te drugie klient zamawia, a potem dostaje pocztą.
Spółka zapytała, czy powinna nagrody obciążać VAT. Jej zdaniem nie musi. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem. Celem zaś programu lojalnościowego jest promocja kawiarni i zachęcenie do korzystania z ich usług. Konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że przekazywanie nagród jest związane z działalnością spółki. Nie jest to też darowizna, gdyż warunkiem otrzymania prezentu jest zakup za określoną kwotę.
Warszawska Izba Skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Podkreśliła, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towaru, jeśli przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego podczas jego nabycia (chyba że jest to prezent o małej wartości). Wyłączenie takich nagród z VAT naruszałoby zasadę powszechności i neutralności opodatkowania. Tak też wynika z dyrektywy VAT.
[b]Sąd stanął jednak po stronie spółki. Powołał się na wyrok siedmiu sędziów NSA z 23 marca 2009 r. (sygn. I FPS 6/08)[/b], w którym stwierdzono, że nieodpłatne przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów. Nie może więc być opodatkowane. Wprawdzie fiskus odwołuje się do dyrektywy, ale nie wolno używać unijnych przepisów przeciwko podatnikowi, gdy państwo nieprawidłowo je implementowało.