Przy rozstrzyganiu spraw fiskus musi uwzględnić przedawnienie

Jeśli zachodzą przesłanki umorzenia postępowania ze względu na przedawnienie zobowiązania podatkowego, organ podatkowy powinien się ustosunkować do tego merytorycznie. Inaczej naruszy przepisy

Aktualizacja: 28.08.2009 07:45 Publikacja: 28.08.2009 06:54

Przy rozstrzyganiu spraw fiskus musi uwzględnić przedawnienie

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

[b]Wyrok WSA w Łodzi z 4 marca 2009 r., III SA/Łd 567/08[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Naczelnik urzędu skarbowego odmówił umorzenia postępowania egzekucyjnego. Na podstawie tytułów wykonawczych zajęto rachunek bankowy podatnika, co spowodowało przerwanie biegu terminu przedawnienia powstałych zobowiązań podatkowych.

[wyimek]Niektóre zarzuty urzędnicy muszą uwzględnić w ramach kontroli instancyjnej[/wyimek]

Bieg przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony. Uchylenie natomiast decyzji (będących podstawą wystawienia tytułów wykonawczych) i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania nie ma wpływu na bieg terminu przedawnienia i nie powoduje pozbawienia podjętych zgodnie z prawem środków egzekucyjnych ich mocy prawnej, co powoduje, że nie zaistniały przesłanki uzasadniające umorzenie postępowania egzekucyjnego. Na postanowienie to podatnik złożył zażalenie. Jednak bezskuteczne. Sprawa trafiła więc do WSA.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd zdecydował, że zaskarżone postanowienie należy uchylić. Przedawnienie zobowiązania podatkowego jest instytucją prawa materialnego. Następuje z mocy prawa, bez potrzeby wydawania odrębnej decyzji organu podatkowego.

Upływ terminu przedawnienia w związku z tym powinien być brany z urzędu pod uwagę w trakcie postępowania podatkowego dotyczącego określenia wysokości zaległości podatkowej, a następnie w postępowaniu egzekucyjnym, w którym może stanowić podstawę zarzutu w sprawie prowadzenia tego postępowania i podstawę umorzenia postępowania egzekucyjnego. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie prezentowane jest stanowisko, że aczkolwiek co do zasady organ egzekucyjny nie jest uprawniony do badania zasadności i wymagalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym, to w sytuacji gdy organ egzekucyjny realizuje w trybie egzekucji własne decyzje, odpadają przesłanki, które dyktowały zakaz badania sprawy z punktu widzenia merytorycznego.

W rozpoznawanej sprawie zarówno organ podatkowy (wierzyciel), jak i organ egzekucyjny to ten sam organ, tj. naczelnik urzędu skarbowego. Organ egzekucyjny zasadnie rozpoznał merytorycznie wniosek skarżącego dotyczący umorzenia postępowania egzekucyjnego. Przepisy naruszył natomiast dyrektor izby skarbowej, uchylając się od rozpoznania zażalenia na postanowienie w kontekście zbadania przesłanek będących podstawą rozpoznania sprawy przez organ I instancji.

Organ egzekucyjny obowiązany jest więc samodzielnie rozstrzygnąć, jakie przepisy prawa stanowią podstawę do ewentualnego odparcia zarzutu (wniosku) zobowiązanego w sprawie wygaśnięcia zobowiązania z powodu przedawnienia. Tymczasem organ odwoławczy, błędnie przyjmując, że organy egzekucyjne nie mają obowiązku badania wymagalności zobowiązania podatkowego, nie przeprowadził w ramach kontroli instancyjnej postępowania w zakresie instytucji przedawnienia.

[b]Wyrok WSA w Łodzi z 4 marca 2009 r., III SA/Łd 567/08[/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr