Uczelnia nie wyśle na emeryturę

Osiągnięcie wieku emerytalnego nie może stanowić wyłącznej przyczyny zwolnienia z pracy mianowanego nauczyciela akademickiego

Publikacja: 18.09.2009 07:50

Uczelnia nie wyśle na emeryturę

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Tak wynika z [b]wyroku Sądu Najwyższego (I PK 228/08)[/b], jaki zapadł w sprawie Joanny K. zatrudnionej na uniwersytecie jako bibliotekarz.

Gdy 6 kwietnia 2007 r. ukończyła 60 lat, wystąpiła do ZUS o przyznanie emerytury. Nie zrezygnowała jednak z pracy na uczelni. Trzy miesiące później dostała wypowiedzenie na podstawie art. 125 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5B4EC1B60B1EC06A1340C489576BED15?id=178901]ustawy o szkolnictwie wyższym[/link], który zezwala na rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem mianowanym (może być nim także bibliotekarz) z ważnych przyczyn, jeżeli organ kolegialny uczelni wyrazi na to zgodę.

Joanna K. była zatrudniona w bibliotece geograficznej, która podlega bibliotece głównej uniwersytetu. Wdrożono w niej zintegrowany system komputerowy, do którego trzeba było w odpowiedni sposób wprowadzać dane o książkach oraz czytelnikach. Joanna K. konsekwentnie odmawiała przeszkolenia w tym zakresie, co uzasadniała zamiarem przejścia na emeryturę.

W połowie czerwca 2007 r. jej bezpośrednia przełożona wniosła do dyrektora biblioteki o rozwiązanie z nią stosunku pracy z powodu m.in. nieuzupełnienia wiedzy dotyczącej nowego programu komputerowego oraz osiągnięcia wieku emerytalnego. Kilka dni po tym, jak dyrekcja biblioteki przychyliła się do tego wniosku, senat uczelni podjął uchwałę, w której wyraził zgodę na rozwiązanie z bibliotekarką stosunku pracy. W uchwale jako ważną przyczynę podano jedynie osiągnięcie przez nią wieku emerytalnego. Na początku sierpnia otrzymała wypowiedzenie. Sąd rejonowy, do którego trafiło jej odwołanie, uznał pozew za nieuzasadniony.

[srodtytul]Ważna przyczyna[/srodtytul]

Gdy sprawa trafiła do Sądu Najwyższego, przypomniał on, że wielokrotnie już zajmował się rozstrzyganiem, co może stanowić ważną przyczynę zwolnienia takiego pracownika. [b] Niedobór zajęć, trudna sytuacja finansowa uczelni czy – tak jak w tym przypadku – brak kwalifikacji uzasadniają rozwiązanie stosunku pracy z mianowanym nauczycielem akademickim za zgodą senatu uczelni. [/b]

SN zwrócił jednak uwagę na to, że w uchwale senatu uczelni znalazła się zgoda na zwolnienie bibliotekarki wyłącznie z powodu uzyskania prawa do emerytury. Pominięto zaś w niej kwestie dotyczące odmowy podnoszenia kwalifikacji. W takiej sytuacji podana w wypowiedzeniu przyczyna związana z brakiem wykształcenia praktycznego bibliotekarki daje jej podstawę do podważenia tego wypowiedzenia jako nieuzasadnionego, na podstawie art. 45 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=15565EF47AD2386E15480A319CD954AB?id=76037]kodeksu pracy[/link].

Biorąc zaś pod uwagę drugą przyczynę rozwiązania stosunku pracy w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego, [b]SN przypomniał uchwałę, jaka zapadła 21 stycznia tego roku (sygn. II PZP 13/08)[/b]. W poszerzonym składzie SN uznał wówczas, że osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycie prawa do emerytury nie może stanowić wyłącznej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę.

[srodtytul]Trudno zwolnić[/srodtytul]

Wynika z tego, że wypowiedzenie stosunku pracy z mianowania, na podstawie art. 125 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1380C1BA93F5127E1127B65929344018?id=178901]ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym[/link], wyłącznie z przyczyny nabycia przez pracownicę prawa do emerytury, stanowi zgodnie z art. 11[sup]3[/sup] k.p. dyskryminację ze względu na płeć.

Zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym zwolnienie mianowanego nauczyciela akademickiego jest możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach. W myśl art 123 i 124 ustawy może to mieć miejsce np. w razie dłuższej niż pół roku nieobecności takiej osoby w pracy z powodu choroby (gdy stan zdrowia nie rokuje poprawy) czy podjęcia zatrudnienia poza uczelnią bez zgody rektora. Może to być także otrzymanie przez takiego nauczyciela dwóch negatywnych ocen jego pracy w ciągu roku.

Tylko dla profesorów przepisy przewidują, że po ukończeniu przez nich 70 lat ich stosunek pracy wygasa z końcem roku akademickiego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.rzemek@rp.pl]m.rzemek@rp.pl[/mail][/i]

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo