Nie można anulować faktury doręczonej kontrahentowi

Należy zaaprobować możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT. Jest to praktyczna droga wycofania się podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego, pod warunkiem że faktury te nie zostały wprowadzone do obrotu

Aktualizacja: 28.09.2009 07:53 Publikacja: 28.09.2009 06:55

Nie można anulować faktury doręczonej kontrahentowi

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Red

[b]Tak orzekł WSA w Szczecinie 5 sierpnia 2009 r. (I SA/ Sz 303/09).[/b]

Naczelnik urzędu skarbowego określił podatnikowi zobowiązanie w VAT za marzec 2006 r. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że w tym miesiącu przedsiębiorca wystawił fakturę VAT z tytułu wykonania w marcu 2005 r. robót instalacyjnych. Faktura ta została doręczona kontrahentowi, który stwierdził, że w 2005 r. podatnik już wystawił dokument na tę samą usługę. Faktura została zatem odesłana przedsiębiorcy, który ją anulował.

Organ podatkowy nie zgodził się z takim postępowaniem. Zauważył, że ani przepisy ustawy o VAT z 2004 r., ani przepisy rozporządzeń wykonawczych do niej nie regulują kwestii anulowania wystawionych faktur. Mimo to dopuszczalna jest praktyka anulowania faktury, sprowadzająca się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz poczynienia na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

W ocenie organu anulowanie faktury jest jednak możliwe, jeśli nie została ona wprowadzona do obrotu prawnego poprzez doręczenie jej kontrahentowi.

W odwołaniu od tej decyzji podatnik zarzucił organowi podatkowemu zbytni formalizm i wskazał, że kontrahent w istocie nie ma spornego dokumentu.

Izba skarbowa utrzymała w mocy decyzję organu I instancji.

Sprawa trafiła do szczecińskiego WSA. Sąd skargę oddalił, wskazując, że [b]należy zaaprobować możliwość anulowania faktur, pod warunkiem że nie zostały one wprowadzone przez podatnika do obrotu. Skoro organy podatkowe ustaliły, że faktura została doręczona kontrahentowi, to anulowanie tego dokumentu nie jest już możliwe[/b]. W takim wypadku podatnikowi pozostaje jedynie możliwość korekty faktur na zasadach określonych właściwymi przepisami.

[i]Agata Podsiadła, Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Anna Wibig, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]

Możliwość anulowania faktury budzi wiele kontrowersji, gdyż nie do końca jasne jest, co należy rozumieć przez „wprowadzenie faktury do obiegu prawnego”. Formuła ta, powtarzana przy rozstrzyganiu w analogicznych sprawach zarówno przez sądy, jak i organy podatkowe, jest interpretowana dwojako: albo tak restrykcyjnie jak w tym wyroku, bądź bardziej liberalnie poprzez uznanie, że gdy podatnik jest w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii faktury, nie doszło do wprowadzenia jej do obiegu prawnego.

Sąd rozstrzygając w tej sprawie, nie zauważył bardzo ważnego praktycznego aspektu. Mianowicie, skoro kontrahent odesłał wystawcy fakturę, to nie potwierdzi otrzymania faktury korygującej, którą zdaniem sądu teraz powinien wystawić podatnik. Oznaczałoby to bowiem, że musiałby taką fakturę korygującą ująć w swoich księgach. Trudno o to jednak, skoro nie została tam ujęta faktura pierwotna.

W konsekwencji podatnik, który wystawi fakturę korygującą w takiej sytuacji, zgodnie z literą prawa nie będzie uprawniony do ujęcia jej w swojej ewidencji a tym samym do obniżenia VAT należnego, gdyż nie otrzyma potwierdzenia otrzymania korekty przez nabywcę. W efekcie należny VAT będzie dla niego kosztem finansowym. Co więc z zasadą neutralności?

Kwestia wprowadzenia do obiegu prawnego jest jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku faktur elektronicznych. Czy e-faktura, która w trakcie przesyłania została odrzucona w ramach automatycznej walidacji faktury z wzorcem (np. numer ma inną liczbę znaków niż przewidziana we wzorcu), jest już wprowadzona do obiegu, czy nie? Czy samo wyświetlenie faktury na monitorze komputera u kontrahenta i jej odrzucenie przez niego należy uznać za dostarczenie? Sprawa staje się o tyle wątpliwa, że brak tutaj oryginału i kopii.

W moim przekonaniu tak długo, jak kontrahent nie akceptuje faktury i ją odsyła (a tym samym nie odlicza wykazanego na niej podatku, gdyż nie ma stosownego dokumentu, który daje mu takie prawo), wystawca powinien mieć możliwość jej anulowania. Tylko bowiem w takich warunkach zachowana będzie zasada neutralności. W konsekwencji wprowadzenie do obiegu prawnego nie powinno oznaczać jedynie dostarczenia faktury do kontrahenta, ale jej ujęcie przez kontrahenta w księgach.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Szczecinie 5 sierpnia 2009 r. (I SA/ Sz 303/09).[/b]

Naczelnik urzędu skarbowego określił podatnikowi zobowiązanie w VAT za marzec 2006 r. W uzasadnieniu decyzji wskazał, że w tym miesiącu przedsiębiorca wystawił fakturę VAT z tytułu wykonania w marcu 2005 r. robót instalacyjnych. Faktura ta została doręczona kontrahentowi, który stwierdził, że w 2005 r. podatnik już wystawił dokument na tę samą usługę. Faktura została zatem odesłana przedsiębiorcy, który ją anulował.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów