Usługi dodatkowe nieobjęte preferencyjną stawką

Usługi dodatkowe, jak oklejanie, kontrola sanitarna, odprawa celna, nie są czynnościami wspomagającymi usługę podstawową, która polega na obsłudze środków transportowych. Dlatego nie będą opodatkowane preferencyjną zerową stawką VAT

Aktualizacja: 12.07.2010 04:47 Publikacja: 12.07.2010 03:00

Usługi dodatkowe nieobjęte preferencyjną stawką

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski Bartłomiej Żurawski

[b]Tak orzekł WSA w Gdańsku 8 czerwca 2010 r. (I SA/Gd 300/10, I SA/Gd 301/10).[/b]

Spółka świadczy usługi na obszarze polskich portów morskich, polegające na obsłudze morskich środków transportowych i lądowych środków transportu (związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów). Są to usługi podstawowe, polegające w szczególności na załadunku, rozładunku towarów wywożonych/przywożonych drogą morską.

Spółka świadczy również dodatkowe usługi, towarzyszące usługom podstawowym, takie jak oklejanie, kontrola sanitarna, odprawa celna itp. Zadała pytanie: czy może w związku z tym skorzystać z preferencyjnej stawki 0 proc. VAT zarówno przy usługach podstawowych, jak i dodatkowych?

Zdaniem spółki jej usługi dodatkowe stanowią wraz z usługami podstawowymi „usługę kompleksową”, która łącznie powinna być opodatkowana zerową stawką VAT. Organ podatkowy nie zgodził się z taką interpretacją i podkreślił, że stawce preferencyjnej podlegają wyłącznie czynności podstawowe, a nie dodatkowe, związane z samym towarem.

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Piotr Zamorowski, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Gdańsku):[/b]

Stanowisko WSA może budzić pewne wątpliwości. Przy określaniu, czy dana usługa stanowi kompleksowe świadczenie, czy szereg niezależnych czynności, należy mieć na względzie przede wszystkim to, jakiego rodzaju usługę chciał nabyć przeciętny odbiorca (tak np. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-349/96, Card Protection Plant).

Firmy przewożące towary drogą morską zainteresowane są jak najszerszą obsługą, na którą składać się mogą również na pozór odległe od obsługi statków elementy, jak chociażby składowanie, kontrola sanitarna, odprawa celna czy oklejanie towarów.

Bardzo często zakup tych „dodatkowych usług” podyktowany jest koniecznością wynikającą z obiektywnych uwarunkowań technicznych (przykładowo przeładowanie towarów ze statku na ciężarówkę może wymagać czasowego składowania) bądź z odpowiednich uregulowań prawnych (np. obowiązek kontroli sanitarnej), a nie woli kupującego.

Oceniając to orzeczenie, należy też zwrócić uwagę na rozumienie pojęcia „obsługa morskich środków transportu”, przy czym należy wskazać, że podobna argumentacja może zostać zastosowana w odniesieniu do pojęcia „obsługa lądowych środków transportu” (było również analizowane przez sąd). Wydaje się, że odróżnienie usług polegających na obsłudze statków od usług polegających na obsłudze towaru nie ma potwierdzenia w przepisach.

Analizując poszczególne punkty art. 83 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], można dojść do wniosku, że celem ustawodawcy było zastosowanie zerowej stawki VAT do szerokiego katalogu usług realizowanych przez przedsiębiorców działających w branży portowej. W art. 83 ust. 1 pkt 9, którego brzmienie było przedmiotem analizy WSA, mowa jest o usługach świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Należy zatem postawić pytanie: gdzie kończy się obsługa statków a zaczyna świadczenie usług innego rodzaju? Wydaje się, że odpowiednią obsługę ładunku należy traktować jako część obsługi morskich środków transportu, których istotą funkcjonowania jest wszak przewóz tych ładunków.

Na poparcie swojego stanowiska spółka przywołała wybrane orzeczenia sądów wydawane w analogicznych sprawach. Sąd stwierdził jednak, że interpretacji podlegają przepisy prawa podatkowego, a nie orzecznictwo, które powstało na ich tle, uznając tym samym odwoływanie się przez skarżącą do orzecznictwa za bezcelowe.

To stanowisko sądu jest dyskusyjne. Należy bowiem pamiętać, że uwzględnianie przez organy podatkowe orzeczeń wydawanych przez sądy w trakcie rozstrzygania w określonej sprawie realizuje zasadę zaufania do organów podatkowych wyrażoną w art. 121 ordynacji podatkowej.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Gdańsku 8 czerwca 2010 r. (I SA/Gd 300/10, I SA/Gd 301/10).[/b]

Spółka świadczy usługi na obszarze polskich portów morskich, polegające na obsłudze morskich środków transportowych i lądowych środków transportu (związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów). Są to usługi podstawowe, polegające w szczególności na załadunku, rozładunku towarów wywożonych/przywożonych drogą morską.

Pozostało 89% artykułu
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?