Warunki odliczenia wydatków marketingowych

Spółka nie może zaliczyć do kosztów zapłaty za dane usługi, jeśli nie przedstawi przekonujących dowodów, że zostały one wykonane

Aktualizacja: 04.11.2010 03:51 Publikacja: 04.11.2010 02:00

Warunki odliczenia wydatków marketingowych

Foto: Rzeczpospolita

Nie wystarczy powiązanie tych nakładów z uzyskanym przychodem.

Wynika tak z [b]wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 lipca 2010 r. (II FSK 456/09). [/b]

Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się sprzedażą maszyn górniczych i kombajnów dla kopalń. Nie ma własnego działu marketingu, więc wykonanie tego typu usług zleca firmom zewnętrznym, a wydatki poniesione na ten cel zalicza do kosztów uzyskania przychodów. 

Na potwierdzenie wykonania usług marketingowych przedłożyła m.in. faktury wystawione przez zleceniodawców oraz zawarte z nimi wcześniej kontrakty o świadczenie tych usług, notatki służbowe i zlecenia marketingowe. Firmy, z którymi współpracowała, miały monitorować zapotrzebowanie kopalń na zakup, dzierżawę oraz remonty kombajnów chodnikowych i wozów oponowych. 

Organy podatkowe zakwestionowały jednak jej rozliczenie za 2002 r. Po przeanalizowaniu materiału dowodowego, w tym zeznań świadków, doszły do wniosku, że firma nie tylko nie korzystała ze wskazanych usług, ale również nie miała takiej potrzeby. Z tego powodu wyłączyły z kosztów podatkowych wydatki przekraczające 900 tys. zł i określiły spółce zobowiązanie w CIT wynoszące blisko 800 tys. zł. Decyzję tę podtrzymała izba skarbowa.

Spółka złożyła skargę do WSA w Gliwicach. Zarzuciła w niej organom, że nie znają specyfiki branży, w której działa. Sąd przyznał jednak rację fiskusowi w wyroku z 27 listopada 2008 r. Powołując się na art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link], stwierdził, że spółka nie dopełniła wymogów stawianych przez te przepisy. To dlatego że poza wskazanymi fakturami, umowami i zleceniami marketingowymi brakowało dowodów, które bez żadnych wątpliwości pozwoliłyby powiązać dany koszt z wykonaniem usług.

Kluczowym argumentem było zaprzeczenie kontrahentów, że współpracowali ze spółką w tym zakresie. Co więcej kopalnie węgla kamiennego miały obowiązek planowania wydatków na zakup maszyn górniczych lub ich remontów z dwu- lub trzyletnim wyprzedzeniem. Musiały też stosować procedury przetargowe, więc spółka chcąc zawrzeć z nimi umowę, musiała przystąpić do publicznie ogłoszonego przetargu.

NSA podtrzymał to stanowisko. Powołał się też na art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, według którego podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o rachunkowości dowody księgowe powinny być rzetelne, czyli zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej. Sąd podkreślił, że z przepisów tych wynika, że obciążenie podatnika obowiązkiem przedłożenia dowodów wykonania usług marketingowych było zasadne i nie naruszało prawa.

Według NSA nie wystarczy wykazać w sposób dostateczny istnienia związku między poniesionym wydatkiem i uzyskanym przychodem. Nie przesądza to bowiem w oczywisty sposób, że usługi marketingowe zostały wykonane. Fakt ich realizacji jest bowiem odrębną przesłanką, która powinna być wykazana dla zaliczenia danego wydatku do kosztów podatkowych. 

Nie wystarczy powiązanie tych nakładów z uzyskanym przychodem.

Wynika tak z [b]wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 lipca 2010 r. (II FSK 456/09). [/b]

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: matematyka. Rozwiązania eksperta WSiP
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr