Naczelny Sąd Administracyjny 24 marca 2011 r. (I FSK 432/10)
uwzględnił skargę kasacyjną spółki, która nie zgadzała się z podatkową oceną jej systemu motywacyjnego.
NSA potwierdził, że premie pieniężne dla klientów nie są rabatami i nie wymagają obniżenia podstawy opodatkowania VAT.
– Sens ekonomiczny premii pieniężnych i rabatu jest taki sam, ale ich sens prawny jest różny – tłumaczył sędzia NSA Janusz Zubrzycki. Premia to nagroda za satysfakcjonującą współpracę i choć powoduje przysporzenie jak rabat, nie można ich utożsamiać.
W ocenie NSA przedsiębiorca ma pełną swobodę określania sposobów motywacji kontrahentów. Może to być zarówno premia pieniężna, jak i rabat. Od podatnika zależy, co wybierze. Organ podatkowy nie może z jednej czynności prawnej wywodzić innych skutków. Uznanie, że premia jest rabatem, nakłada na podatnika obowiązek skorygowania podstaw opodatkowania przy poszczególnych dostawach i w konsekwencji obniżenie podatku.