To sentencja dzisiejszego wyroku Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości (sygnatura akt C-83/10).
Sprawa dotyczyła siedmiu pasażerów lotu Air France z Paryża (Francja) do Vigo (Hiszpania), którzy wskutek usterki technicznej samolotu musieli zaraz po starcie zawrócić na lotnisko wylotu, dokonać rezerwacji na inne loty, a następnie taksówką powrócić do miejsca zamieszkania.
W związku z zaistniałą sytuacją wystąpili do sądu z powództwem o zasądzenie na rzecz każdego z nich odszkodowania z tytułu odwołania lotu, zwrotu kosztów taksówki i kwoty 650 EUR na osobę tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Hiszpański sąd gospodarczy, do którego wniesiono powództwo, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o wyjaśnienie, czy omawiany przypadek może zostać uznany za „odwołanie” lotu. Ponadto czy „dodatkowe odszkodowanie”, którego mogą dochodzić pasażerowie, obejmuje wszelkiego rodzaju szkodę, a także czy wspomniane odszkodowanie odnosi się do wydatków, jakie pasażerowie musieli ponieść wskutek naruszenia przez przewoźnika lotniczego ciążących na nim obowiązków pomocy i opieki.
ETS stwierdził, iż pomimo tego, że start samolotu miał miejsce, to jednak samolot wrócił na lotnisko nie osiągnąwszy miejsca przeznaczenia wyznaczonego w ramach trasy, dlatego też tego lotu nie można uznać za wykonany.