Za odwołany lot pasażer może domagać się zadośćuczynienia

W razie odwołania lotu, pasażerowie mogą dochodzić, pod określonymi warunkami, poza odszkodowaniem za poniesioną szkodę, zadośćuczynienia za doznaną krzywdę

Publikacja: 13.10.2011 15:45

Za odwołany lot pasażer może domagać się zadośćuczynienia

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

To sentencja dzisiejszego wyroku Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości (sygnatura akt C-83/10).

Sprawa dotyczyła siedmiu pasażerów lotu Air France z Paryża (Francja) do Vigo (Hiszpania), którzy wskutek usterki technicznej samolotu musieli zaraz po starcie zawrócić na lotnisko wylotu, dokonać rezerwacji na inne loty, a następnie taksówką powrócić do miejsca zamieszkania.

W związku z zaistniałą sytuacją wystąpili do sądu z powództwem o zasądzenie na rzecz każdego z nich odszkodowania z tytułu odwołania lotu, zwrotu kosztów taksówki i kwoty 650 EUR na osobę tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Hiszpański sąd gospodarczy, do którego wniesiono powództwo, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o wyjaśnienie, czy omawiany przypadek może zostać uznany za „odwołanie” lotu. Ponadto czy „dodatkowe odszkodowanie”, którego mogą dochodzić pasażerowie, obejmuje wszelkiego rodzaju szkodę, a także czy wspomniane odszkodowanie odnosi się do wydatków, jakie pasażerowie musieli ponieść wskutek naruszenia przez przewoźnika lotniczego ciążących na nim obowiązków pomocy i opieki.

ETS stwierdził, iż pomimo tego, że start samolotu miał miejsce, to jednak samolot wrócił na lotnisko nie osiągnąwszy miejsca przeznaczenia wyznaczonego w ramach trasy, dlatego też tego lotu nie można uznać za wykonany.

W konsekwencji pasażerowie mogą domagać się świadczeń należnych z tytułu odwołania lotu, jeżeli ich samolot wystartował, ale następnie z jakichkolwiek względów był zmuszony zawrócić na lotnisko wylotu, a pasażerowie zostali przeniesieni na inny lot.

Trybunał powołał się na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 261/2004) w sprawie odszkodowań dla pasażerów w transporcie lotniczym ustanawiające ustandaryzowane rozwiązania (m.in. takie jak prawo pasażerów do zwrotu kosztów biletu,  zmiany planu podróży, odpowiednią opiekę w postaci zakwaterowania, posiłków itp.), które przewoźnicy lotniczy mają obowiązek wprowadzić w życie w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Podkreślił, iż rozporządzenie to nie narusza jednak ich praw do dochodzenia dalszego odszkodowania.

W tej sytuacji, pojęcie dalszego odszkodowania pozwala sądowi krajowemu na zasądzenie zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w związku z niewykonaniem umowy przewozu lotniczego.

Więcej w serwisie:

Prawo dla Ciebie

»

To sentencja dzisiejszego wyroku Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości (sygnatura akt C-83/10).

Sprawa dotyczyła siedmiu pasażerów lotu Air France z Paryża (Francja) do Vigo (Hiszpania), którzy wskutek usterki technicznej samolotu musieli zaraz po starcie zawrócić na lotnisko wylotu, dokonać rezerwacji na inne loty, a następnie taksówką powrócić do miejsca zamieszkania.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo