Za odwołany lot pasażer może domagać się zadośćuczynienia

W razie odwołania lotu, pasażerowie mogą dochodzić, pod określonymi warunkami, poza odszkodowaniem za poniesioną szkodę, zadośćuczynienia za doznaną krzywdę

Publikacja: 13.10.2011 15:45

Za odwołany lot pasażer może domagać się zadośćuczynienia

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

To sentencja dzisiejszego wyroku Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości (sygnatura akt C-83/10).

Sprawa dotyczyła siedmiu pasażerów lotu Air France z Paryża (Francja) do Vigo (Hiszpania), którzy wskutek usterki technicznej samolotu musieli zaraz po starcie zawrócić na lotnisko wylotu, dokonać rezerwacji na inne loty, a następnie taksówką powrócić do miejsca zamieszkania.

W związku z zaistniałą sytuacją wystąpili do sądu z powództwem o zasądzenie na rzecz każdego z nich odszkodowania z tytułu odwołania lotu, zwrotu kosztów taksówki i kwoty 650 EUR na osobę tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Hiszpański sąd gospodarczy, do którego wniesiono powództwo, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o wyjaśnienie, czy omawiany przypadek może zostać uznany za „odwołanie” lotu. Ponadto czy „dodatkowe odszkodowanie”, którego mogą dochodzić pasażerowie, obejmuje wszelkiego rodzaju szkodę, a także czy wspomniane odszkodowanie odnosi się do wydatków, jakie pasażerowie musieli ponieść wskutek naruszenia przez przewoźnika lotniczego ciążących na nim obowiązków pomocy i opieki.

ETS stwierdził, iż pomimo tego, że start samolotu miał miejsce, to jednak samolot wrócił na lotnisko nie osiągnąwszy miejsca przeznaczenia wyznaczonego w ramach trasy, dlatego też tego lotu nie można uznać za wykonany.

W konsekwencji pasażerowie mogą domagać się świadczeń należnych z tytułu odwołania lotu, jeżeli ich samolot wystartował, ale następnie z jakichkolwiek względów był zmuszony zawrócić na lotnisko wylotu, a pasażerowie zostali przeniesieni na inny lot.

Trybunał powołał się na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 261/2004) w sprawie odszkodowań dla pasażerów w transporcie lotniczym ustanawiające ustandaryzowane rozwiązania (m.in. takie jak prawo pasażerów do zwrotu kosztów biletu,  zmiany planu podróży, odpowiednią opiekę w postaci zakwaterowania, posiłków itp.), które przewoźnicy lotniczy mają obowiązek wprowadzić w życie w razie odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Podkreślił, iż rozporządzenie to nie narusza jednak ich praw do dochodzenia dalszego odszkodowania.

W tej sytuacji, pojęcie dalszego odszkodowania pozwala sądowi krajowemu na zasądzenie zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w związku z niewykonaniem umowy przewozu lotniczego.

Więcej w serwisie:

Prawo dla Ciebie

»

To sentencja dzisiejszego wyroku Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości (sygnatura akt C-83/10).

Sprawa dotyczyła siedmiu pasażerów lotu Air France z Paryża (Francja) do Vigo (Hiszpania), którzy wskutek usterki technicznej samolotu musieli zaraz po starcie zawrócić na lotnisko wylotu, dokonać rezerwacji na inne loty, a następnie taksówką powrócić do miejsca zamieszkania.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów