Na podstawie spraw, które wpływają do Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, można dostrzec, że problematycznym zagadnieniem nie tylko dla organów administracji publicznej, ale i dla sądów administracyjnych, jest kwestia dopuszczalności wznowienia postępowania administracyjnego – w którym strony zawiadamiane są o rozstrzygnięciach przez obwieszczenie, tj. w trybie art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) – jeżeli strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.
Ważne terminy
Strona, która bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu, od dnia, w którym się dowiedziała o decyzji, ma jeden miesiąc na złożenie podania o wznowienie postępowania. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach organów administracji publicznej nie tylko przez ich doręczenie, ale przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, pod warunkiem że przepis szczególny tak stanowi. W tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Wątpliwość, jaka się pojawiła w orzecznictwie, sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy moment doręczenia decyzji ogłaszanej w trybie art. 49 k.p.a. należy automatycznie uznać za moment powzięcia przez stronę wiadomości o jej wydaniu. Jednolite w tej kwestii orzecznictwo NSA słusznie za niezasadne uznaje utożsamienie daty doręczenia decyzji, ustalonej w trybie art. 49 k.p.a., z dniem dowiedzenia się przez stronę niebiorącą udziału w postępowaniu bez własnej winy o tej decyzji.
Sformułowanie art. 49 k.p.a. „zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane (...)" nakazuje przyjąć, że mamy do czynienia z fikcją prawną samego faktu doręczenia, co nie implikuje kolejnej fikcji, że każdy, komu przysługiwał status strony, wiedział o toczącym się postępowaniu. Fikcja prawna różni się od domniemania elementem kontrfaktyczności (nakazuje uznanie wystąpienia jakiegoś faktu prawnego, który nie miał miejsca). W tym przypadku fikcja prawna każe jedynie przyjąć, że doręczenie następuje po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Od chwili doręczenia zaczynają biec terminy procesowe. W żadnym razie brzmienie art. 49 k.p.a. nie daje podstaw do przyjęcia fikcji, że data doręczenia decyzji jest tożsama z dniem dowiedzenia się przez stronę niebiorącą udziału w postępowaniu bez własnej winy o tej decyzji. Jeżeli strona nie wiedziała o toczącym się postępowaniu, to doręczenie decyzji w trybie art. 49 k.p.a. nie mogło w stosunku do niej skutecznie nastąpić. Nie ma żadnych podstaw do różnicowania sytuacji procesowej stron postępowania administracyjnego w zależności od formy doręczenia.