Zacznijmy od podstaw prawnych. Konstytucja w art. 61 zagwarantowała obywatelom prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Dostęp do informacji publicznej jest jednym z podstawowych praw człowieka, gwarantującym kontrolę społeczną nad działaniem władz. Jest także jednym z warunków jawności życia publicznego. Ustawa o dostępie do informacji publicznej (ustawa) zawiera uregulowania szczegółowe. Z art. 1 ust. 1 ustawy wynika, że informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Definicja informacji publicznej wynikająca z konstytucji jest zupełnie inna: zawarta w konstytucji ma charakter podmiotowy, a w ustawie przedmiotowy. Obie są nieprecyzyjne.
Zbyt ogólne sformułowanie pojęcia informacji publicznej wywołuje wątpliwości zarówno w orzecznictwie, jak i w praktyce działania organów. Na problem wskazuje też ogromna liczba orzeczeń sądów administracyjnych. Widać go także w skargach wpływających do rzecznika praw obywatelskich. W części spraw organy władzy publicznej stosują pojęcie informacji tak, aby nie udostępnić konkretnej wiedzy. Prezydent Wrocławia odmówił np. wnioskodawcy udostępnienia wydanego postanowienia, powołując się na okoliczność, że zostało ono uchylone, przestało więc obowiązywać i nie jest informacją publiczną. Nieprawidłowo i bez podstawy prawnej przyjął, że uchylone przez organ wyższego stopnia orzeczenie organów administracji nie jest informacją publiczną. W piśmie do prezydenta wskazałam naruszenie przepisów ustawy, jednak informacja nie została udostępniona. W konsekwencji zdecydowałam się złożyć skargę do sądu administracyjnego na bezczynność organu. Środek ten jest dość skuteczny, gdyż ustawodawca wprowadził konkretne, krótkie terminy rozpatrzenia takiej skargi (art. 21 ustawy). WSA uwzględnił skargę i wyrokiem z 10 grudnia 2013 r. nakazał prezydentowi Wrocławia udostępnienie informacji (sygn. IV SAB/Wr 189/13).
Portale nie dla wszystkich
Przepisy ustawy przewidują wiele przesłanek ograniczających ten dostęp. Zgodnie z jej art. 5 jest on ograniczony w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie tajemnic ustawowo chronionych. Ograniczeniem jest także prywatność osoby fizycznej oraz tajemnicy przedsiębiorcy.
Oprócz prawnych są także ograniczenia faktyczne. Ustawodawca wprowadził np. możliwość umieszczenia informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, która zwalnia organ z obowiązku udostępniania jej na konkretny wniosek. Taka regulacja jest dobrym sposobem na rozpowszechnianie danej informacji oraz odciążenie organów z często czasochłonnych obowiązków związanych z rozpatrywaniem wniosków, nie uwzględnia jednak sytuacji osób, które mają ograniczony dostęp do informacji zawartej na stronach internetowych.
Niedawno Biuro RPO wydało raport o dostępności stron internetowych instytucji publicznych dla niepełnosprawnych, przedstawiający badania przeprowadzone przez Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego. Wynika z niego, że na 3893 zbadane witryny jedynie 2,3 proc. było dostępnych dla większości osób niepełnosprawnych i wykluczonych cyfrowo. 70,5 proc. stron było trudno dostępnych, a ponad 5 proc. nie było dostępnych w najmniejszym nawet stopniu. Ani jeden spośród badanych portali nie był w pełni dostępny dla osób dotkniętych niepełnosprawnością lub narażonych na wykluczenie cyfrowe. Powyższe dane alarmują, tym bardziej że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjnych wszelkie podmioty publiczne mają obowiązek do końca 2015 r. udostępnić publikowane treści w serwisach internetowych na warunkach wyszczególnionych w rozporządzeniu. Kolejną grupą wykluczoną cyfrowo są osoby starsze. Zajęłam się także skargami osób pozbawionych wolności, przebywających w zakładach karnych i aresztach, które nie mają dostępu do Internetu, a tym samym do umieszczonej w BIP informacji publicznej. Regulacja ustawy zwalniająca organ z obowiązku udostępnienia informacji, jeżeli została opublikowana w BIP, powoduje więc realne ograniczenie dla znacznej części społeczeństwa.