Parlament Europejski przyjął, a Rada UE zaakceptowała nową dyrektywę o zamówieniach publicznych uchylającą dotychczasową dyrektywę 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (tzw. dyrektywę klasyczną).
W grudniu 2011 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek w zakresie przyjęcia nowej dyrektywy regulującej udzielanie zamówień publicznych. Prace nad projektem w Parlamencie Europejskim i Radzie UE trwały ponad dwa lata. 15 stycznia 2014 r. PE uchwalił, a 11 lutego br. Rada zaakceptowała, nową dyrektywę o zamówieniach publicznych.
Nowe zasady weszły w życie 20 dni po publikacji dyrektywy w Dzienniku Urzędowym UE, w marcu 2014 r. Państwa członkowskie będą musiały implementować dyrektywę do krajowego porządku prawnego w terminie 24 miesięcy od jej wejścia w życie.
Nowe przepisy stawiają trzy główne cele: uproszczenie procedur, większą elastyczność oraz pewność prawa. Wprowadzone regulacje mają pobudzić uczciwą konkurencję i zapewnić jak najkorzystniejszy dla odbiorców stosunek wartości do ceny (value for money). Kryterium oferty najkorzystniejszej ekonomicznie (most economically advantageous tender) ma umożliwić zamawiającym położenie większego nacisku na jakość, warunki środowiskowe, aspekty społeczne i innowacje, przy dalszym uwzględnianiu ceny i kosztów cyklu życia produktu (life-cycle-costs). Jak stwierdził eurodeputowany Marc Tarabella, sprawozdawca w pracach nad projektem dyrektywy, ma to „położyć kres dyktatowi najniższej ceny i przywrócić jakość jako najważniejszy czynnik".
Państwa członkowskie nadal będą miały swobodę co do tego, jak chcą realizować zadania publiczne – w formule in-house czy poprzez zlecanie ich realizacji podmiotom zewnętrznym.