Aktualizacja: 07.02.2025 02:50 Publikacja: 16.03.2022 18:38
Foto: Adobe Stock
Brutalna wojna rozpętana przez Rosję w Ukrainie, wojna, która zanosi się na długo, w jednej chwili całkowicie zmieniła nasz świat. Do dyskusji dotyczącej stosowania prawa unijnego wprowadziła nowy kontekst – kontekst bezpieczeństwa Polski. Wymusza to zmianę tonu prowadzonej debaty prawnej przez jasne pokazanie znaczenia i skutków związanych z polityką rządu w obszarze prawa konsumenckiego. Sygnalizuję trzy aspekty obecnej sytuacji: wpływ niestabilności rynków finansowych na sytuację konsumentów, możliwości rozwiązania problemów dotyczących systemowego naruszenia prawa konsumenckiego w Polsce oraz nieadekwatnie słabą pozycję polityczną Polski jako członka UE, wynikającą z systemowego naruszania przez nią prawa UE oraz braku wpływu na unijny proces legislacyjny.
Dostępne mechanizmy rozstrzygania sporów na poziomie międzypaństwowym nie dają skutecznych narzędzi do dochodzenia swoich praw. Zainteresowanym pozostaje samopomoc w formie ceł odwetowych.
Dlatego nie warto liczyć na to, że „na pewno nic się nie stanie” albo „jakoś tam będzie”
Przywracanie praworządności weszło w nowy etap. Grupa sędziów uznająca się za jedynych niezawisłych, niezależnych i bezstronnych przygotowała ministrowi projekt ustawy stwierdzającej, że inni sędziowie (przez nich nieuznawani za niezawisłych, niezależnych i bezstronnych) nie są sędziami, bo zostali powołani przez PiS na podstawie ustaw, które ci pierwsi uznali za niezgodne z konstytucją.
Gdy wydaje się, że obie strony sporu o praworządność odpaliły już wszystkie dostępne armaty i zajęły najgłębsze okopy, ktoś otwiera nowy front. Tak jak uczynił to właśnie prezes Trybunału Konstytucyjnego Bogdan Święczkowski.
Może i PKW nie do końca spełnia swe ustawowe zadania, ale za to należy docenić wkład jej przewodniczącego w rozwój prawa w zakresie podejmowania decyzji przez organy kolegialne. Bo po co się ograniczać do wydania jednego stanowiska, z którego i tak ktoś będzie niezadowolony? Jak będzie ich kilka, każdy wybierze to, które mu pasuje.
Jeśli chcemy niezależnej prokuratury, to nie możemy się jednocześnie domagać ręcznego sterowania nią, nawet w słusznej sprawie. Zwłaszcza że każda władza inaczej ową słuszność definiuje.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. Wiceszef MSZ Rosji deklaruje gotowość do rozmów z USA, ale podkreśla, że to Stany Zjednoczone muszą wykonać pierwszy krok.
Przez całą swoją historię Federacja Rosyjska inicjowała reformy i pozytywne zmiany dopiero po poniesieniu poważnych klęsk militarnych - powiedział w Brukseli podczas spotkania z dziennikarzami minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski.
Prezydent USA Donald Trump podpisze w czwartek zarządzenie wykonawcze, nakładające sankcje na Międzynarodowy Trybunał Karny za "obranie za cel Stanów Zjednoczonych, Izraela i ich sojuszników".
Sąd Najwyższy przesądził, jakiego kuratora dla nieobecnego spadkobiercy ma powołać sąd, aby mógł zadecydować, czy przyjmuje spadek, czy go odrzuca.
Zabitych i rannych po obu stronach trwającego od trzech lat konfliktu liczy się już w setkach tysięcy. A każda ze stron ma poważne problemy z mobilizacją.
Skuteczna polityka ograniczania wpływów Rosji w naszej części Europy wymaga konsekwencji. Widać to szczególnie w polityce energetycznej, gdzie znów pojawiają się głosy za powrotem do gazu z Rosji i Nord Stream 2.
- Lepiej nie podawać żadnych liczb, niż podawać bzdury - oceniła ukraińska deputowana, odnosząc się do słów prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, według którego na wojnie z Rosją zginęło dotąd 45 tys. żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy.
Keith Kellogg, specjalny wysłannik prezydenta USA Donalda Trumpa ds. Ukrainy i Rosji, nie przedstawi planu zakończenia wojny Rosji z Ukrainą podczas Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, jak wcześniej informował Bloomberg.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas