Wysłuchanie publiczne na temat dzieł osieroconych

Coraz częściej zgłaszane są inicjatywy mające na celu rozwiązanie problemu utworów, gdy trudne lub niemożliwe jest zidentyfikowanie ich autora

Publikacja: 09.11.2009 06:41

Wysłuchanie publiczne na temat dzieł osieroconych

Foto: www.sxc.hu

Red

W dobie digitalizacji, wzrastającego zapotrzebowania na rozpowszechnianie utworów niejasny status prawny dzieł osieroconych jest oczywistą przeszkodą w korzystaniu z ich treści. Aby zmienić tę sytuację, Komisja Europejska zamierza ustanowić jednolite standardy stosowane przy ocenie, czy dany użytkownik dzieła osieroconego dochował należytej staranności przy poszukiwaniach podmiotu uprawnionego. Dlatego w Komisji 26 października odbyło się wysłuchanie publiczne.

[srodtytul]LICENCJE [/srodtytul]

Większość uczestników wysłuchania opowiedziała się za utworzeniem systemu uzyskiwania licencji na wykorzystywanie dzieł osieroconych od organizacji zbiorowego zarządzania. Pojawiła się też propozycja, by projekt ARROW (rejestr informacji dotyczących utworów osieroconych) otrzymał mandat do udzielania licencji użytkownikom, do pobierania wynagrodzenia i przekazywania go uprawnionym. Środowiska brytyjskie zaproponowały rozwiązanie związane z nadawaniem licencji przez instytucję publiczną. Postulowano również wprowadzenie ustawowych wyjątków dotyczących eksploatacji dzieł osieroconych w celach niekomercyjnych. Podczas dyskusji podkreślono konieczność ustanowienia na poziomie wspólnotowym wiążących i jednolitych kryteriów dotyczących eksploatacji dzieł osieroconych.

[srodtytul]POSZUKIWANIA [/srodtytul]

Uprawnionej osoby powinno się poszukiwać, zanim dojdzie do aktu eksploatacji utworu. Wymóg starannego poszukiwania powinien dotyczyć państwa publikacji utworu. W grę wchodziłoby m.in. publikowanie ogłoszeń o poszukiwaniach, przeszukiwanie zasobów bibliotek, archiwów. Podkreślono potrzebę utworzenia wielojęzycznego portalu internetowego zawierającego listę dzieł osieroconych. Ma to nie tylko ułatwić wykorzystanie utworów osieroconych w chwili obecnej, lecz również zmniejszyć ich liczbę w przyszłości. Autorzy mogliby wówczas przeglądać portal i sprawdzać, czy nie zawiera on przypadkiem ich dzieła. Jeśli tak, będą mogli ujawnić przysługujące im prawa.

[wyimek]Pojawił się dość rewolucyjny pomysł wprowadzenia rejestru praw autorskich[/wyimek]

[srodtytul]REJESTR[/srodtytul]

Pojawił się także dość rewolucyjny pomysł wprowadzenia rejestru praw autorskich. Zdaniem pomysłodawcy byłby to jeden ze sposobów rozwiązania problemu dzieł osieroconych. Ponadto pojawiły się odosobnione sugestie skrócenia czasu trwania ochrony prawnoautorskiej oraz pomysł, aby prawa twórców udzielone wydawcom powracały do nich w razie braku ich eksploatacji.

[srodtytul]OPŁATY [/srodtytul]

W odniesieniu do opłat za korzystanie z utworów osieroconych większość środowisk opowiedziała się za ich wysokością zbliżoną do standardowej opłaty licencyjnej. Pojawiły się wypowiedzi wskazujące na konieczność zróżnicowania wysokości opłat dla każdego z rodzajów dzieł osieroconych. Przedmiotem debaty było również rozdysponowanie pobranych pieniędzy. Pierwszym rozwiązaniem jest ulokowanie tych środków w formie specjalnie utworzonego depozytu, drugim zaś – pobieranie opłat przez instytucje zbiorowego zarządzania. W razie ujawnienia się uprawnionego po rozpoczęciu eksploatacji utworu opłata byłaby mu przekazywana. W razie jego nieujawnienia opłata miałaby być wykorzystana na cele publiczne.

[srodtytul]KOMISJA EUROPEJSKA[/srodtytul]

W przyszłości KE zamierza przygotować prawnie wiążący instrument, który ureguluje zasady wzajemnego uznawania dzieł osieroconych oraz przyznawania praw do eksploatacji tychże. W tym celu, jeszcze przed końcem bieżącego roku, rozpoczęte zostaną prace nad przygotowaniem dokumentu oceniającego społeczno-gospodarcze konsekwencje (tzw. impact assessment) związane z uregulowaniem tych kwestii.

[i]Autorka jest aplikantką radcowską w zespole prawa wspólnotowego w kancelarii Wardyński i Wspólnicy[/i]

W dobie digitalizacji, wzrastającego zapotrzebowania na rozpowszechnianie utworów niejasny status prawny dzieł osieroconych jest oczywistą przeszkodą w korzystaniu z ich treści. Aby zmienić tę sytuację, Komisja Europejska zamierza ustanowić jednolite standardy stosowane przy ocenie, czy dany użytkownik dzieła osieroconego dochował należytej staranności przy poszukiwaniach podmiotu uprawnionego. Dlatego w Komisji 26 października odbyło się wysłuchanie publiczne.

[srodtytul]LICENCJE [/srodtytul]

Pozostało 88% artykułu
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"