Opłaty za użytkowanie wieczyste waloryzowane co 3-5 lat

Nietrudno o kontrowersje, gdy opłaty za użytkowanie wieczyste nagle wzrastają o 400, a nawet o 1000 procent – pisze prezydent Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych

Publikacja: 13.04.2012 09:02

Krzysztof Urbańczyk, prezydent Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych

Krzysztof Urbańczyk, prezydent Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych

Foto: archiwum prywatne

Red

Skokowe podwyżki to często efekt zaniedbań właścicieli gruntów (np. samorządów),  którzy nie aktualizują opłat nawet kilkanaście lat. W obliczu problemów budżetowych wykorzystują opłaty jako źródło zwiększania przychodów.

Aktualizacji dokonuje właściciel gruntu z własnej woli lub na wniosek użytkownika wieczystego. Podstawą wyceny jest operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego. Kwestie te regulują ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego.

Niedawne nowelizacje wprowadziły zmiany, które mają zmniejszyć dolegliwość podwyżek. I tak zgodnie z nowymi przepisami aktualizacji można dokonywać nie częściej niż raz na trzy lata, zwiększoną opłatę można wnosić w ratach, a przy sporządzaniu operatu szacunkowego dla potrzeb aktualizacji  rzeczoznawca majątkowy jest zobowiązany uwzględnić cel, na jaki nieruchomość została przeznaczona.

Są też jednak problemy. Skoro aktualizacji dokonuje właściciel gruntu, to aby zlecić sporządzenie operatów szacunkowych musi, co wynika z ustawy – Prawo zamówień publicznych, przeprowadzić procedurę wyboru rzeczoznawcy majątkowego. W postępowaniach przetargowych często jedynym kryterium jest cena. Innym problemem jest wielkość zamówienia i założony czas jego wykonania. Zdarzają się przetargi na wykonanie operatów szacunkowych kilkuset nieruchomości, na które przewiduje się np. dwa tygodnie. Nie ma możliwości, żeby takie zlecenie wykonać kompetentnie, solidnie i jednocześnie za najniższą cenę.

Nowe przepisy wprowadziły utrudnienia dla sporządzających operaty szacunkowe, są jednak z reguły korzystne dla użytkowników wieczystych. Rzeczoznawcy majątkowi mają obowiązek dotrzeć do dokumentów, które wykażą, czy cel, na jaki została oddana w użytkowanie wieczyste dana nieruchomość, jest zgodny z aktualnymi zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Niestety, zleceniodawca nie zawsze zdaje sobie sprawę, że dokonanie wyceny zgodnie z przepisami prawa i z zachowaniem ustawowego warunku szczególnej staranności wymaga wielu czynności, na które potrzeba czasu. Rzeczoznawca musi dokonać ekwilibrystycznej sztuki wyceny prawa własności samego gruntu, w oderwaniu od zabudowy i nakładów użytkownika wieczystego związanych z jego użytkowaniem. Musi wziąć pod uwagę czynniki mające wpływ na cenę gruntu.

Całkowite zlikwidowanie użytkowania wieczystego i jego automatyczne zastąpienie pełną własnością – a są takie propozycje – nie rozwiązałoby problemu opłat i wycen. Takie postulaty wynikają z niewiedzy albo z celowego upraszczania problemu dla doraźnych celów i nie da się ich urzeczywistnić.  Po pierwsze, ograniczałoby to swobodę wyboru, a czasem użytkowanie jest korzystniejsze dla obu stron niż własność. Po drugie, samorządy i Skarb Państwa nie zrezygnują z przychodów z tytułu opłat.

Właściwym rozwiązaniem będzie uporządkowanie systemu wycen i aktualizacji opłat w taki sposób, by rzeczoznawcy majątkowi mieli warunki  sporządzania prawidłowych wycen, a użytkownicy wieczyści nie byli zaskakiwani skokowymi podwyżkami opłat. Rozsądne byłoby zobowiązanie samorządów do aktualizowania stawek nie tylko – jak przewiduje znowelizowana ustawa – nie częściej niż raz na trzy lata, lecz także nie rzadziej niż raz na pięć lat. Takie rozwiązanie zagwarantowałoby płynne dostosowywanie opłat do wartości rynkowej gruntów, a co za tym idzie stabilność kosztów użytkownikom i dochodów właścicielom.

Skokowe podwyżki to często efekt zaniedbań właścicieli gruntów (np. samorządów),  którzy nie aktualizują opłat nawet kilkanaście lat. W obliczu problemów budżetowych wykorzystują opłaty jako źródło zwiększania przychodów.

Aktualizacji dokonuje właściciel gruntu z własnej woli lub na wniosek użytkownika wieczystego. Podstawą wyceny jest operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego. Kwestie te regulują ustawa o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego.

Pozostało 84% artykułu
Opinie Prawne
Marek Isański: Można przyspieszyć orzekanie NSA w sprawach podatkowych zwykłych obywateli
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"