W Sejmie trwają prace nad nową ustawą o prawach konsumenta implementującą dyrektywę unijną. Zgodnie z założeniami dyrektywy państwa członkowskie miały przyjąć i opublikować przepisy transponujące dyrektywę do 13 grudnia 2013 r., a same przepisy miały być stosowane od 13 czerwca 2014 r.
Miało to dać przedsiębiorcom czas (co najmniej pół roku) na dostosowanie się do nowych regulacji, a konsumentom na to, by dotarła do nich informacja o nowych przepisach. Jak już wiadomo, zadanie to przerosło polskiego ustawodawcę i czas ten będzie dużo krótszy.
Dwa regulaminy
Z tego względu z uznaniem należy przyjąć propozycję złożoną na ostatnim posiedzeniu sejmowej podkomisji pracującej nad projektem ustawy. Posłowie zaproponowali, aby ustawa weszła w życie trzy miesiące po ogłoszeniu, a nie ?13 czerwca 2014 r., jak początkowo planowano. Zakładając, że zostanie uchwalona w czerwcu, przedsiębiorcy stosowaliby nowe przepisy od września. Propozycję wydłużenia vacatio legis musi teraz zatwierdzić sejmowa Komisja Gospodarki, a następnie Sejm.
Ze względu na zakres zmian oraz zbliżający się termin ich wejścia w życie przedsiębiorcy już teraz powinni rozpocząć przygotowania do wprowadzenia nowych regulacji. Nowa ustawa, gwarantując konsumentom szerokie prawo do informacji w związku z zawieraniem umów, nakłada na przedsiębiorców wiele obowiązków informacyjnych. Nowy ich katalog wymusza na przedsiębiorcach zarówno konieczność dostosowania modelu działalności do wprowadzonych zmian, jak i konieczność wprowadzenia nowych procedur sprzedaży.
Przede wszystkim przedsiębiorcy przez co najmniej dwa lata będą musieli się posługiwać dwoma regulaminami sprzedaży – jednym dostosowanym do nowych przepisów, a drugim do dotychczasowych. Projekt ustawy zakłada bowiem, że nowe przepisy będą miały zastosowanie do umów zawieranych po jej wejściu w życie (czyli po okresie vacatio legis). Natomiast do umów zawartych przed tą datą zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe. Przykładowo reklamacja klienta, który zakupił produkt na początku roku, będzie rozpatrywana na podstawie innych zasad (niezgodność towaru z umową) niż klienta, który nabędzie produkt pod koniec tego roku (rękojmia).