Reklama
Rozwiń
Reklama

Łukaszewicz: Kiedy niewinny sam chce poddać się karze

Trudno bronić wyroku, kiedy w sprawie wszystko było tajne, sam oskarżony nie przyznał się do winy, a sąd skazał go na długie lata więzienia. Wielu go po prostu nie rozumie.

Aktualizacja: 04.04.2015 23:23 Publikacja: 04.04.2015 18:00

Łukaszewicz: Kiedy niewinny sam chce poddać się karze

Foto: www.sxc.hu

Tydzień temu w środę Sąd Rejonowy w Wołominie skazał Wojciecha G., byłego księdza, na siedem lat więzienia za molestowanie nieletnich na Dominikanie i w Polsce. Ksiądz ma też zapłacić 155 tys. zł zadośćuczynienia ośmiu pokrzywdzonym.

To wprawdzie sąd wymierzył karę G., ale oskarżony sam ją zaproponował. Wcześniej przystali na nią prokurator i pełnomocnik ośmiu ofiar księdza. I w całej sprawie nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie to, że ksiądz wprawdzie dobrowolnie poddał się karze, ale do winy nigdy się nie przyznał. Konsensualne tryby załatwiania spraw: dobrowolne poddane się karze i tzw. ugoda z prokuratorem, są coraz chętniej stosowane przez polskie sądy. Dzięki nim jest taniej i szybciej, bo proces udaje się skończyć na jednej rozprawie. Nic więc dziwnego, że ustawodawca pozwala je stosować niemal w każdej kategorii przestępstw. Tylko czy słusznie? Są sprawy niebudzące najmniejszych wątpliwości, w których sprawca nie kwestionuje swojej winy, i to właśnie takie powinny się kończyć ugodą.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Prawne
Adam Mariański: Fiasko polityki podatkowej rządu w połowie kadencji
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Nieudana krucjata, czyli dwa lata przywracania praworządności
Opinie Prawne
Bogusław Chrabota: Dyrektywa NIS2. Tak, ale w sposób bezpieczny dla biznesu
Opinie Prawne
Grzegorz Rychwalski: Niebezpieczne majstrowanie przy kodeksie postępowania cywilnego
Opinie Prawne
Piotr Mgłosiek: Nielegalne prawybory do KRS to pułapka na sędziów
Reklama
Reklama