Compliance – system popularny na świecie, ale trudny do prostego zdefiniowania. Z pewnością to system zarządzania zgodnością działalności przedsiębiorstwa z przepisami prawa i zorientowany na zminimalizowanie wystąpienia możliwych nieprawidłowości. Świadomość jego znaczenia stale wzrasta i compliance jest coraz częściej postrzegane jako sposób na uniknięcie kłopotów na wielu płaszczyznach, a szczególnie w obszarze zakupów, w tym regulowanych ustawą – Prawo zamówień publicznych.
Wychwycić nieprawidłowości
Zamówienia publiczne stanowią ogromny obszar działalności, w którym można zidentyfikować różnego rodzaju ryzyka. Dotyczą one zarówno zamawiających, jak i oferentów. Kwestia świadomości compliance w procesie realizacji zamówień publicznych wydaje się jeszcze bardziej istotna w dobie realizowanych przez wiele przedsiębiorstw procesów restrukturyzacyjnych, ukierunkowanych na poszukiwanie oszczędności finansowych. Wartość i znaczenie sprawnego systemu compliance potwierdzają także informacje o nieprawidłowościach publikowane przez organy kontrolne oraz dość częste doniesienia medialne o kolejnych aferach korupcyjnych.
Coraz częściej pojawiają się także informacje o zmowach cenowych. Podmioty funkcjonujące na rynku zamówień publicznych wykazują się coraz większą determinacją w pozyskiwaniu kontraktów, co prowadzi do nieprawidłowości. Ryzyka występujące w obszarze zamówień dotyczą obu stron, zarówno zamawiających, jak i ubiegających się o zamówienia publiczne. Nieprawidłowości zwykle dotyczą braku transparentności procesu zakupowego – zaniżanie wartości zamówienia w celu uniknięcia obowiązku stosowania regulacji wynikających z ustawy PZP, niestosowanie się do obowiązujących procedur, nadużywanie niekonkurencyjnego trybu, tzw. trybu z wolnej ręki, braku konkurencyjności poprzez świadome opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na konkretny produkt lub konkretnego dostawcę, co może powodować bardzo małą liczbę składanych ofert, nieuczciwych praktyk, tj. nadużywania pozycji dominującej, stosowanie rażąco niskiej ceny czy zmów cenowych, braku efektywnego wykorzystania narzędzi takich jak dialog techniczny, które ustawodawca daje do rzetelnego zweryfikowania rynku dostawców i dostępnych rozwiązań.
Ubiec media i straty
Efektywny system compliance to w zamówieniach publicznych komfort pracy zarządu, któremu ze względu na dużą liczbę zadań często brakuje wiedzy o tym, co dzieje się w określonych procesach realizowanych w przedsiębiorstwie. W praktyce zdarza się, że o nieprawidłowościach dowiaduje się dopiero w wyniku otrzymania raportu kontroli wewnętrznej, zawierającego wiele zarzutów, lub w skrajnych wypadkach z doniesień medialnych.
Tymczasem zarząd codziennie podejmuje decyzje, z którymi wiąże się wiele ryzyk, w tym ekonomicznych, wizerunkowych i prawnych. By decyzje były trafne i optymalne, powinien posiadać pełną wiedzę o zidentyfikowanych zagrożeniach związanych z podejmowanymi decyzjami, w tym w obszarze zamówień publicznych, a źródłem tej wiedzy powinien być oficer compliance.